Коаліція громадських організацій та ініціатив
|
Прес-реліз Український бюджет 2009 року отримав рекордні надходження від тютюнових акцизів за всі роки незалежностіЗа підсумками 2009 р. акцизні збори від тютюнових виробів, за даними ДПА, принесли в державний бюджет України більше 9 млрд. гривень. Це на 5,5 мільярдів, або в 2,5 рази більше, ніж 2008 року. Таке збільшення надходжень до бюджету стало результатом двох суттєвих підняттів акцизів, які відбулися у вересні 2008 та у травні 2009 року. Частка акцизу в ціні сигарет з фільтром, яка у липні 2008 року складала в середньому лише 50 копійок, зараз становить 2,5 гривні, тобто в грошовому вимірі ставка акцизу зросла в 5 разів. З 1 січня 2010 року специфічна ставка акцизу на тютюнові вироби зросла ще на 15%, що призвело до збільшення податкового навантаження на 25-40 копійок на пачку. За даними сайту ДПА, на деякі марки сигарет, вироблених цього року, ціни виростуть навіть більше, ніж того вимагає акциз. Так, наприклад, пачка Parliament тепер коштуватиме не 11, а 13 гривень, ціна таких марок, як L&M, Monte-Carlo, Camel та деякі інші, зросла на 1 гривню за пачку. «Надходження до бюджету від тютюнових акцизів відповідають прогнозам уряду, які робилися при прийнятті закону про підвищення акцизу з травня 2009 року, – говорить Костянтин Красовський, завідувач відділом з контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України. – Заяви тютюнових компаній та їх експертів про те, що підвищення ставок акцизу не дасть зростання надходжень, не виправдалися. Виробництво сигарет в 2009 році зменшилося, але це було цілком очікуваним, тому що українці стали менше курити, що підтверджують дані опитувань населення». Згідно даних Київського міжнародного інституту соціології, поширеність щоденного куріння серед дорослого населення України у червні 2005 році складала 37%, в травні 2009 року – 27%, а у жовтні 2009 року – 24,8%. Нагадаємо, що зростання надходжень до бюджету завдяки підвищенню ставок акцизу не є головною метою оподаткування тютюнових виробів. У Рамковій Конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну, яку Україна ратифікувала 2006 року, зазначено, що цінові й податкові заходи є ефективним і важливим засобом скорочення споживання тютюну різними групами населення, особливо молоддю. |