Коаліція громадських організацій та ініціатив
за вільну від тютюнового диму Україну

Головна сторінка

Все про нас

Документи
Учасники
Проекти
Бюлетені
Прес-релізи

Ми про все

Новини
Аналітика
Закони
Накази, постанови
Рамкова Конвенція з Контролю над Тютюном
Досвід друзів
Основні Факти Про Тютюн
Tobacco Control and Public Health in Eastern Europe
Сайт противостояния табачной индустрии
Центр помощи бросающим курить КВИТ
Система Информации на Русском языке по Профилактике Алкогольных, Табачных и прочих Интоксикантных Проблем
Журнал тех, кто не боится быть трезвым
Alcohol and Drug Information Centre - ADIC-Ukraine
 

Прес-реліз
12 листопада 2009 року

Рішення Президента України про вето на підвищення тютюнових акцизів суперечить його попереднім заявам про оздоровлення нації та євроінтеграцію України

Президент України Віктор Ющенко 11 листопада 2009 року наклав вето на прийнятий Верховною Радою України 22 жовтня Закон України «Про ставки акцизного збору на тютюнові вироби». Це рішення президента викликає великий подив, бо є несумісним з проголошеним ним курсом на оздоровлення нації та євроінтеграцію України.

13 серпня 2007 року на Всеукраїнському форумі «Здорова нація» Віктор Ющенко проголосив «Сім ініціатив Президента України з покращення здоров'я українського народу». Першою з цих ініціатив було «зменшення шкідливого впливу тютюнопаління на здоров'я населення». Для досягнення цієї мети пропонувалося здійснити комплекс заходів, першим з яких було: «Збільшити акцизні податки на тютюнові вироби і використовувати додаткові доходи бюджету для фінансування заходів із сприяння поліпшенню здоров’я населення».

У 2008-2009 роках стратегію збільшення тютюнових акцизів було втілено в життя. Ставки акцизів в Україні суттєво підвищилися у вересні 2008 та у травні 2009 року. Це підвищення збільшило доходи державного бюджету від тютюнових акцизів: з листопада 2008 по жовтень 2009 року бюджет отримав 8 мільярдів гривень у порівнянні з 3 млрд. гривень за аналогічний період рік тому. За цей період виробництво сигарет в Україні зменшилося з 131 до 116 млрд. штук, тобто на лише на 11%, тоді як загальне падіння промислового виробництва в Україні за цей час перевищує 30%. Реальна динаміка надходжень до бюджету повністю спростовує всі прогнози тютюнової індустрії про те, що збільшення ставок акцизу нібито призводить до такого зменшення виробництва, що надходження до бюджету скорочуються.

Що стосується зауваження Президента про те, що скорочення виробництва тютюнових виробів може спричинити вивільнення працівників галузі, то факти знов таки не підтверджують цю думку. В 2000-2008 роках виробництво сигарет в Україні зросло з 59 млрд. до 130 млрд. штук, а кількість зайнятих на тютюнових фабриках за цей час, за даними Держкомстату, зменшилося з 6156 до 4139 людей.

Зазначене зменшення виробництва сигарет було, в першу чергу, зумовлено зменшенням споживання сигарет в Україні. Рівень споживання сигарет майже повністю визначається поширеністю щоденного куріння. За даними двох репрезентативних опитувань з однаковими формулюваннями питань, проведених в Україні серед людей 18 років і старше Київським міжнародним інститутом соціології у травні 2009 року (2000 респондентів) та жовтні 2009 року (1997 респондентів), частка людей, які сказали, що вони курять щодня, зменшилася з 27,0% до 24,8%.

У своїх пропозиціях до законопроекту Президент оперує даними про ціни та акцизи лише у Російській Федерації, причому ігноруючи той факт, що 6 листопада 2009 року Державна Дума РФ схвалила у першому читанні законопроект про підвищення з 1 січня 2010 року ставок акцизного збору на сигарети на 30%. Така орієнтація виключно на Росію є досить дивною, враховуючи численні заяви Президента про інтеграцію України до Європейського Союзу.

Рада Європейського Союзу 10 листопада 2009 року також ухвалила угоду про реформу тютюнових акцизів, яка передбачає збільшення мінімальної ставки акцизу на пачку з 20 сигарет з 1,28 євро (= 15,4 гривні) до 1,8 євро (= 21,6 гривні). В Україні зараз ця ставка для сигарет з фільтром та без фільтру дорівнює лише відповідно 1 та 2 гривні. Дуже важливим є також показник частки податків у ціні сигарет, тобто яку частку ціни держава дозволяє взяти виробникам, а яку частку бере у вигляді акцизу для наповнення державного бюджету. Ця частка має бути приблизно однаковою в усіх країнах, незалежно від їх економічного розвитку. Рада ЄС визначила, що частка акцизу у ціні сигарет, яка в країнах ЄС зараз становить не менше 57%, має зрости до 60%. В Україні частка акцизу у сигаретах середньої вартості зараз складає 38%, а якщо б Президент підписав законопроект, то вона зросла б до 50%, що все одно менше мінімального рівня ЄС.

Викликає подив, що Президент намагається зупинити процес наближення системи акцизного оподаткування України до норм Європейського Союзу. Це особливо дивно, враховуючи те, що протягом 2009 року ставки тютюнових акцизів суттєво зросли у США, Литві, Білорусі, Ізраїлі та інших країнах. Лише за кілька останніх місяців про свої наміри підвищити ставки тютюнових акцизів заявили уряди таких країн як Росія, Молдова, Грузія, Казахстан, Болгарія, Австралія, Латвія та Естонія. Зазначимо, що підвищення ставок акцизного збору в усіх країнах підтримує Міжнародний валютний фонд, наприклад, у Молдові зростання ставки акцизу на сигарети було однією з умов надання позики МВФ цій країні.

Коаліція громадських організацій та ініціатив «За вільну від тютюнового диму Україну» закликає Верховну Раду України проявити наполегливість у своєму рішенні забезпечити зростання доходів державного бюджету, зменшити поширеність куріння та наблизити податкову систему України до норм Європейського Союзу і якнайскоріше знову розглянути законопроект про підвищення ставок акцизного збору на тютюнові вироби.

Графічні додатки до прес-релізу

horizontal rule

http://adic-ukraine.narod.ru /coalition/

Hosted by uCoz