Коаліція громадських організацій та ініціатив
|
Прес-реліз Коаліція занепокоєна спробами тютюнових бізнесменів звести нанівець зусилля з боротьби проти куріння8 вересня 2009 року Європейська бізнес асоціація (ЄБА) проводить круглий стіл на тему: «Фіскальна політика України на ринку тютюнових виробів в контексті європейської інтеграції». У зв’язку з цим Коаліція громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну» звертається до громадськості та до державних установ із занепокоєнням щодо можливого впливу тютюнового бізнесу на законодавство України. Нагадаємо, що як Європейський Союз, так і Україна ратифікували Рамкову Конвенцію із боротьби проти тютюну (РКБТ), де зобов’язались здійснювати податкову і цінову політику стосовно тютюнових виробів, спрямовану на скорочення споживання тютюну. В РКБТ також визнається «необхідність виявляти пильність щодо будь-яких спроб тютюнової промисловості підірвати або звести нанівець зусилля з боротьби проти тютюну», а також підкреслюється «життєво важливе значення участі неурядових організацій, що не пов’язані з тютюновою промисловістю, в національних і міжнародних зусиллях із боротьби проти тютюну». Викликає занепокоєння той факт, що організатори круглого столу не запросили у якості учасників ані представників громадських організацій, які борються з поширеністю куріння, ані представників Міністерства охорони здоров’я. Це повністю суперечить підходу європейських країн до цього питання, скільки, наприклад, у Франції державну політику щодо оподаткування тютюнових виробів координує саме Міністерство охорони здоров’я. Це суперечить і статті 7 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення» де сказано, що МОЗ «бере участь у розробці пропозицій щодо удосконалення податкової та фінансової політики у сфері протидії поширеності куріння тютюнових виробів». Треба зазначити, що ЄБА вже неодноразово зверталася до державних органів України з листами, написаними наче під диктовку транснаціональних тютюнових компаній, метою яких може бути гальмування прийняття в Україні ефективних заходів контролю над тютюном. Нинішній круглий стіл, як можна припустити, також покликаний допомогти тютюновим корпораціям в здійсненні їх мети щодо оподаткування, яка дуже чітко виражена в їхніх внутрішніх документах, а саме «тримати акцизи такими низькими, як тільки можливо». Нагадаємо, що в липні 2008 року Європейська Комісія запропонувала подальше підвищення ставок акцизного збору в країнах Європейського Союзу. Представляючи пропозицію, Єврокомісар з податкової та митної політики Ласло Ковач сказав: «Нинішня пропозиція підтримує політику ЄС щодо зменшення споживання тютюну». Європейська Комісія згодна зі Світовим Банком у тому, що підвищення цін є найбільш ефективним окремим заходом з профілактики куріння, особливо серед молоді. В статті 4 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення» вказано на «пріоритетність політики у сфері охорони здоров'я у порівнянні з фінансовими, податковими та корпоративними інтересами суб'єктів господарювання, діяльність яких пов'язана з тютюновою промисловістю». Завдяки низьким ставкам акцизу в 2001-2007 роках в Україні, виробництво сигарет зросло з 70 до 129 млрд. штук, причому 30-40 млрд. штук з цього зростання було обумовлено контрабандою українських сигарет до країн ЄС. З 31 липня 2008 року в Україні проводиться послідовна політика підвищення ставок акцизу на тютюнові вироби. Наведемо лише один з її результатів. В січні-липні 2008 року, до запровадження цієї політики, середньомісячна реалізація вироблених в Україні сигарет складала 9,55 млрд. штук, а середньомісячні надходження до державного бюджету від акцизів на них – 228 млн. гривень. В липні 2009 року реалізація склала 9,54 млрд. штук, а надходження до бюджету - 985 млн. гривень, у чотири рази більше. Проте, незважаючи на таке зростання ставок акцизу, вони залишаються суттєво нижчими, ніж в країнах ЄС, як у грошовому, так і відносному вимірі. Згідно Директиви ЄС 2002/10, частка акцизного податку в роздрібній ціні сигарет має складати не менше 57%, а її величина – не менше 1,28 євро на пачку. В Україні в липні 2009 року середня ціна пачки сигарет з фільтром складала 5,54 гривні (0,5 євро), а частка акцизів в ній складає 2,12 гривні (0,2 євро), або 38%, що суттєво нижче рівня ЄС. В сусідніх з Україною країнах ЄС ціна пачки найбільш популярної цінової категорії сигарет складає: У Польщі – 1,7 євро, Словаччині – 2 євро, Угорщині – 2,1 євро, Румунії – 1,9 євро. Рівень специфічного податку на пачку сигарет в цих країнах складає відповідно 0,8; 1,0; 0,7 та 0,7 євро, тоді як в Україні – лише 1,2 гривні (0,1 євро). Ставка адвалерного податку в цих країнах складає відповідно 41,3%, 24%, 28,3% та 23%, тоді як в Україні – 20%, а фактично 16,7% від максимальної роздрібної ціни. Завдяки такій акцизній політиці, бюджет Польщі, куди масово йде контрабанда сигарет з України, в 2008 році отримав з 63 млрд. оподаткованих сигарет 13,5 млрд. злотих (4,5 млрд. євро), тоді як бюджет України у 2008 році з 125 млрд. оподаткованих сигарет – лише 3,6 млрд. гривень. 3 вересня 2009 року Кабінет Міністрів України затвердив Державну цільову соціальну програму зменшення шкідливого впливу тютюну на здоров’я населення на період до 2012 року. В програмі передбачено «поступове підвищення ставок акцизного збору на тютюнові вироби з метою сприяти досягненню цілей у галузі охорони здоров’я, спрямованих на скорочення споживання тютюну». Україна успішно почала свій шлях євроінтеграції в сфері оподаткування тютюнових виробів. Завдяки зростанню цін на сигарети та іншим заходам контролю над тютюном, поширеність куріння в Україні, як показують дані опитувань населення, зменшується. Досвід України підтверджує досвід інших країн, які суттєво підвищували ставки акцизу на тютюнові вироби, про те, що така політика дає подвійний виграш – зростання доходів державного бюджету та скорочення споживання тютюну. Контактна особа: |