оал≥ц≥¤ громадських орган≥зац≥й та ≥н≥ц≥атив
|
ѕрес-рел≥з ¬ ус≥х кафе, барах та ресторанах ”крањни можна буде дихати пов≥тр¤м, в≥льним в≥д тютюнового димуƒержавний ком≥тет ”крањни з питань техн≥чного регулюванн¤ та споживчоњ пол≥тики за¤вл¤Ї про застосуванн¤ штрафних санкц≥й до власник≥в кафе, ресторан≥в та бар≥в у раз≥, ¤кщо м≥н≥мум 50% площ≥ в цих закладах не буде захищено в≥д тютюнового диму.11 липн¤ 2009 року набули чинност≥ зм≥ни до «акону ”крањни Ђѕро заходи щодо попередженн¤ та зменшенн¤ вживанн¤ тютюнових вироб≥в ≥ њх шк≥дливого впливу на здоров'¤ населенн¤ї, ¤кими заф≥ксовано механ≥зм в≥дпов≥дальност≥ за недотриманн¤ норм тютюнокур≥нн¤. “ак, в≥дсутн≥сть у закладах громадського харчуванн¤ площ, в≥льних в≥д кур≥нн¤, караЇтьс¤ штрафом суб'Їкт≥в господарюванн¤ у розм≥р≥ в≥д тис¤ч≥ до дес¤ти тис¤ч гривень. Ђћи хочемо, щоб кожен громад¤нин усв≥домив, що в нього Ї право зайти в будь-¤ке кафе чи ресторан ”крањни, де йому зобовТ¤зан≥ надати м≥сце, повн≥стю захищене в≥д тютюнового диму. ѕлоща ж, ¤ку займають так≥ м≥сц¤, маЇ становити в≥д 50 до 100 в≥дсотк≥в загальноњ площ≥ закладу, Ц говорить перший заступник √олови ƒержспоживстандарту ”крањни ёр≥й Ўирко. Ц ÷¤ норма Ї чинною три роки (з 1 липн¤ 2006 року). јле п≥сл¤ прийн¤тт¤ законодавчих зм≥н за недотриманн¤ ц≥Їњ норми контрольн≥ органи можуть штрафувати не лише курц≥в, а й господар≥в ресторан≥в. ” випадку, ¤кщо в ресторан≥ не забезпечен≥ права того, хто не курить, людина маЇ право зробити в≥дпов≥дний запис у книз≥ скарг та звернутис¤ письмово у м≥сцеве управл≥нн¤ ≥з захисту прав споживач≥в. …ого представник складе в≥дпов≥дний акт дл¤ накладенн¤ штрафних санкц≥й Ц в≥д 1 тис. до 10 тис. грн. „ерез те, що сьогодн≥ державн≥ органи досить обмежен≥ у можливост≥ зд≥йснювати перев≥рки через введений моратор≥й, зв≥льненн¤ кафе та ресторан≥в в≥д тютюнового диму стаЇ нашою сп≥льною з громад¤нами справою Ц адже письмова скарга надасть нам право навести лад у заклад≥. “ому звертаю особливу увагу на те, що перев≥р¤ти громадськ≥ заклади стосовно порушенн¤ норм тютюнокур≥нн¤ органи ƒержспоживстандарту можуть лише за скаргами споживач≥вї. якщо заклад маЇ лише один зал дл¤ в≥дв≥дувач≥в, то в≥н увесь повинен бути в≥льним в≥д кур≥нн¤, оск≥льки дим розповсюджуЇтьс¤ по всьому прим≥щенню. ƒ≥¤ закону поширюЇтьс¤ на вс≥ тютюнов≥ вироби, включно з каль¤ном. Ђ√ромадськ≥ орган≥зац≥њ, ¤к≥ обТЇдналис¤ в оал≥ц≥ю за в≥льну в≥д тютюнового диму ”крањну, будуть самост≥йно зд≥йснювати мон≥торинг заклад≥в ≥ при ви¤вленн≥ порушень робитимуть господар¤м ресторану зауваженн¤ та сп≥льно визначатимуть терм≥н њхнього усуненн¤. якщо ж недол≥ки не буде виправлено, ми будемо звертатись з≥ скаргами до територ≥альних управл≥нь у справах захисту прав споживач≥в ƒержспоживстандарту дл¤ накладенн¤ ф≥нансових санкц≥йї, Ц говорить член оргком≥тету оал≥ц≥њ √анна √опко. ЂЌаша мета Ц не зб≥льшити к≥льк≥сть штраф≥в, а раз ≥ назавжди захистити людей в≥д тютюнового диму. Ќайперше Ц прац≥вник≥в ресторан≥в, ¤к≥ по в≥с≥м та б≥льше годин на день змушен≥ дихати токсичними речовинами тютюнового диму. ”крањнський п≥дх≥д, при ¤кому курц¤м залишаЇтьс¤ до 50% площ≥, Ї ще досить л≥беральним. ¬сесв≥тн¤ орган≥зац≥¤ охорони здоровТ¤ рекомендуЇ повн≥стю заборонити тютюнокур≥нн¤ в громадських прим≥щенн¤х, включаючи бари та ресторани. “ак зроблено в јнгл≥њ, ‘ранц≥њ, ≤тал≥њ, “уреччин≥ та ≥нших крањнах. ѓхн≥й досв≥д Ї позитивним, ≥ тому ™вропейська ом≥с≥¤ збираЇтьс¤ поширити його на вс≥ крањни ™—. ѕроте в цих крањнах держави вид≥лили чимал≥ ресурси дл¤ повноњ заборони кур≥нн¤. ¬ ”крањн≥ ж п≥шли на компром≥с, щоб зробити мТ¤кшим перех≥д в умовах кризи. “ому найближч≥ роки ми розгл¤даЇмо ¤к перех≥дний етап до повного зв≥льненн¤ громадських прим≥щень в≥д тютюнового димуї, Ц говорить зав≥дувач в≥дд≥лу контролю над тютюном ”крањнського ≥нституту стратег≥чних досл≥джень ћќ« ”крањни ост¤нтин расовський. ƒиректор ≥з маркетингу мереж≥ ресторан≥в “ћ Ђ„елентаної та Ђѕотейто ’аузї √алина ащЇЇва в≥дзначаЇ, що коли законодавство 2006 року вперше почало вимагати зв≥льнити заклади в≥д кур≥нн¤, в компан≥њ були побоюванн¤ щодо зменшенн¤ к≥лькост≥ кл≥Їнт≥в. Ќатом≥сть результат ви¤вивс¤ позитивним. Ђ« початку розвитку нашоњ мереж≥ ми в≥докремлювали зали дл¤ курц≥в ≥ некурц≥в. ќстанн≥ к≥лька рок≥в Ї ресторани, ¤к≥ взагал≥ в≥дмовились в≥д зал≥в дл¤ курц≥в. ™ ресторан на ’рещатику, де був один такий зал, зараз в цьому ресторан≥ взагал≥ не кур¤ть. ≤ це аж н≥¤к не зменшило к≥лькост≥ наших кл≥Їнт≥в. ћожливо Ц т≥льки зб≥льшило. ƒе¤к≥ курц≥ мен≥ нав≥ть д¤кували, що тепер можуть проводити час у чистому пов≥тр≥, не продимлюють св≥й од¤г, а курити виход¤ть на вулицю. ¬еличезний плюс Ц те, що наш≥ прац≥вники не змушен≥ увесь робочий день перебувати у прокуреному прим≥щенн≥ї, Ц говорить пан≥ ащЇЇва. ЌагадаЇмо, 89% украњнц≥в п≥дтримують повну заборону кур≥нн¤ у прим≥щенн¤х ресторан≥в, а 75% Ц у барах. ѕро це св≥дчать дан≥ загальнонац≥онального репрезентативного опитуванн¤ ињвського м≥жнародного ≥нституту соц≥олог≥њ, ¤ке було проведене у листопад≥ 2008 р. ќстанн≥ми роками в ”крањн≥ внасл≥док ратиф≥кац≥њ нею –амковоњ онвенц≥њ ¬сесв≥тньоњ орган≥зац≥њ охорони здоровТ¤ ≥з боротьби проти тютюну почали вживатис¤ д≥Їв≥ заходи щодо подоланн¤ тютюновоњ еп≥дем≥њ: зб≥льшено акцизи, обмежено рекламу, на пачках зТ¤вилис¤ велик≥ попередженн¤, робоч≥ та громадськ≥ м≥сц¤ поступово зв≥льн¤ютьс¤ в≥д тютюнового диму. «авд¤ки цим заходам поширен≥сть кур≥нн¤ в ”крањн≥, за даними опитувань ињвського м≥жнародного ≥нституту соц≥олог≥њ, почала зменшуватис¤ Ц з 41% 2005 року до 31% у 2009. «в≥льненн¤ заклад≥в громадського харчуванн¤ в≥д тютюнового диму здатне посилити цю позитивну тенденц≥ю. онтактн≥ особи:”ст≥нова ќлександра, ’омин ќлег,
|