Коаліція громадських організацій та ініціатив
|
Прес-реліз 24 жовтня 2008 року Відповідь на “Позицію” Асоціації “Укртютюн” щодо законопроекту про підвищення тютюнових акцизів23 жовтня 2008 року під час прес-конференції, яку проводила Коаліція громадських організацій “За вільну від тютюнового диму Україну” на підтримку законопроекту 3281 щодо підвищення ставок акцизу на тютюнові вироби, представники асоціації “Укртютюн” розповсюджували матеріали зі своєю “Позицією” щодо того самого законопроекту. В цих матеріалах робиться посилання на неназваних експертів та не приведено ніяких розрахунків, які дозволили б перевірити запропоновані висновки, проте “Позиція” містить цифри та твердження, на яких ґрунтуються ці висновки. Доходи бюджету. В “Позиції” стверджується, що “скорочення легального виробництва призведе до значного скорочення надходжень до Державного бюджету”, і робиться прогноз, що після підвищення акцизів з 1 вересня обсяги виробництва скоротяться на 10% у порівнянні з 2007 роком, а в разі запровадження ставок, передбачених законопроектом 3281, ще до 50%. Але трошки вище, вони ж вказують, що ставки зростають у 5,5 разів з 1 січня 2009 року, а з 1 вересня – в 2,25 разів. Елементарне рівняння показує, що навіть за такого скорочення виробництва бюджет виграє в обох випадках: у 2008 році – Х * 0,9 (зменшення виробництва) * 2,25 (зростання ставки) = 2,025 Х (збільшення доходів бюджету), а у 2009 році – Х * 0,5 * 5,5 = 2,75 Х. Тобто доходи бюджету зростуть щонайменше вдвічі. Ставки акцизу і ціни на сигарети. У Додатках до “Позиції” наведено аж 4 сторінки таблиць і графіків щодо податкового навантаження, на основі яких робиться висновок про те, що вироби українського виробництва стануть значно дорожчими, аніж в Росії та Молдові. Проте ніде в “Позиції” не наводиться даних про ціни на сигарети аналогічних марок в цих країнах. Це робиться тому, що хоча в Росії податкове навантаження зараз менше, ніж в Україні, але ціни – більше. Наприклад, пачка Мальборо в Росії зараз коштує 38 рублів (7,6 гривні), а в Україні – 6 гривень. В разі прийняття законопроекту 3281 ціна Мальборо в Україні у 2009 році має зрости до 7,9 гривень, але в Росії з 1 січня 2009 року ставки акцизу зростуть, і там Мальборо має коштувати не менше 40 рублів (8 гривень). Дешеві сигарети в Україні, дійсно, стануть дорожче, ніж в Росії, але це навряд чи спровокує велику контрабанду сигарет між країнами. Контрабанда між Росією та Україною . Для контрабандиста важливі не ставки акцизу і не відсотки різниці в ціни, а “навар” на кожній пачці, який дозволяє компенсувати транспортні витрати, хабарі та ризик. До того ж контрабандний товар зазвичай продається по ціні, яка менше ціни легального товару. Таким чином різниця цін на сигарети має бути досить істотною. У 2008 році, за визнанням представника “Брітіш Амерікен Тобакко (БАТ) Україна” О.Ясона (http://delo.ua/news/82860/ ) , майже всі марки сигарет в Україні коштували на 20% дешевше, ніж в Росії. По деяким маркам різниця цін сягала 3 гривні за пачку, проте масової контрабанди українських сигарети до Росії не спостерігалося. Тому очікувати сплеску контрабанди при зворотній ситуації, коли пачка українських сигарет стане коштувати на 1 гривню дорожче російських, немає жодних підстав. Контрабанда між Україною та країнами ЄС. А ось при контрабанді сигарет з України до країн ЄС “навар” контрабандиста вже стає суттєвим. Пачка Мальборо в Польщі коштує 9 , 2 злотих (приблизно 20 гривень). В Україні зараз Мальборо коштує 6 гривень, тобто “навар” на пачці складає 14 гривень. При збільшенні ціни Мальборо в Україні до 8 гривень, “навар” нібито зменшується до 12 гривень, але Польща має і далі збільшувати ставки акцизу відповідно до вимог ЄС, так що навар скоріш за все навіть зросте. За оцінками іншого представника БАТ-Україна В.Блохіна (http://news.liga.net/news/N0854113.html) , річний рівень споживання сигарет в Україні становить 80-85 мільярдів сигарет. У 2007 році в Україні було продано: 128,6 (виробництво) – 9,0 (легальний експорт) + 3,9 (імпорт) = 123,5 мільярдів сигарет. Різниця складає 40 мільярдів сигарет, і вся вона йде контрабандою до країн ЄС. Як ми бачимо, ставки акцизу законопроекту 3281 майже не вплинуть на різницю цін на сигарети між Україною та країнами ЄС, тобто в 2009 році туди буде нелегально вивезено ті самі 40 мільярдів сигарет. У такому випадку, щоб виробництво сигарет скоротилося на 50%, як нас лякає “Укртютюн”, тобто до 65 мільярдів сигарет, треба щоб легальне споживання сигарет в Україні зменшилося з 85 до 20 мільярдів сигарет, тобто вчетверо, а контрабандисти завезли з Росії та Молдови 60 мільярдів сигарет, маючи на них навар максимум 1 гривню з пачку. Таким чином, ми бачимо, що серйозна оцінка можливих рівнів контрабанди сигарет показує на безпідставність прогнозів експертів “Укртютюну”. Зростання нелегального ринку. В “Позиції” наводиться приклад Латвії, де різке зростання акцизного збору ніби то призвело до зростання нелегального ринку тютюнових виробів до 14%. Посилань на те, як вимірювався цей нелегальний ринок, зазвичай, немає, а ось у нас є інші дані, що стосуються Латвії і виходять з більш надійного джерела. За даними Європейської комісії, доходи державного бюджету Латвії від тютюнових акцизів у 2004-2007 роках зросли з 28 до 74 мільйонів лат (http://ec.europa.eu/taxation_ customs/resources/documents/taxation/excise_ duties/tobacco_ products/rates/excise_ duties_tobacco_en.pdf ), завдяки підвищенню ставки акцизу. Лише у першому півріччі 2008 року завдяки черговому суттєвому підвищенню ставки акцизу бюджет Латвії отримав 69 мільйонів латів, або в 2,3 рази більше, ніж минулого року. Виробництво сигарет при цьому зросло в Латвії на 31% (http://rus.delfi.lv/news/daily/business/article.php?id=21725089 ), так що звідки взялося в цій країні “зростання нелегального ринку”, знають лише таємні експерти “Укртютюну”. Інфляція. На думку асоціації “Укртютюн” різкий ріст цін стане ще одним джерелом збільшення інфляції в Україні. Проте вони забувають сказати, що в більшості країн ЄС тютюнові вироби виключені з “споживчого кошика” як шкідливі для здоров’я. В Україні треба також прийняту аналогічну методику розрахунку інфляції. Акциз на тютюнову сировину. В “Позиції” стверджується, що в законопроекті 3281 нібито встановлюється акциз на тютюнову сировину. Насправді акциз на сировину (код 2401) пропонується залишати нульовим, але запропоновано підвищити акциз не лише на сигарети, а і на інші тютюнові вироби. Зайнятість. За прогнозами “Укртютюну”, дві третини власників ліцензій на торгівлю тютюновими виробами (60 тисяч з 90 тисяч) мають відмовитися продавати сигарети через їх подорожчання, і 200 тисяч громадян України втратять роботу, бо вони нібито не погодяться продавати замість тютюнової отрути якісь корисні товари. Насправді дохід роздрібних торговців сигаретами зменшується не від акцизів, а від того, що сигарети є практично єдиним товаром, на який виробнику законодавчо дозволено встановлювати максимальні роздрібні ціни, і якщо торговець продасть пачку сигарет хоча б на 5 копійок дорожче цієї ціни, то його можуть оштрафувати мінімум на 1000 гривень.
Загалом, “Позиція” “Укртютюну” визначається загальною стратегією тютюнової індустрії, яка була чітко сформульована в аудиторському звіті БАТ-Україна 2000 року: “Стратегія лобіювання – тримати тютюнові акцизи такими низьким, як тільки можливо” (докладніше див. http://adic-ukraine.narod.ru/nosmoking/contact/tem/31.htm). Проте вже все більше людей, у тому числі серед народних депутатів та інших державних діячів, розуміє всю безпідставність аргументів тютюнової індустрії проти підвищення тютюнових акцизів. |