Коаліція громадських організацій та ініціатив
|
ПРЕС - РЕЛІЗ Заборона тютюнової
реклами в Україні:
|
В Угорщині 19 грудня 2000 року парламент проголосував за повну заборону тютюнової реклами, згідно якій, тютюнові вироби заборонялося рекламувати в ЗМІ з 1 липня 2001 року, а рекламні щити про тютюн зникли з 1 січня 2002 року. | |
Президент Польщі 25 листопада 1999 року підписав закон про заборону тютюнової реклами, який передбачала заборону зовнішньої реклами протягом 1 року, а решти видів реклами – протягом 2 років. | |
Федеральний закон Російської Федерації від 13 березня 2006 року передбачає повну заборону зовнішньої реклами тютюну з 1 січня 2007 року. |
Директива Євросоюзу 2003/33/EC про заборону більшості видів тютюнової реклами, прийнята 26 травня 2003 року, зобов'язала всі держави ЄС внести відповідні зміни в національне законодавство до 31 липня 2005 року, тобто у країн на розробку, ухвалення і набуття чинності закону було трохи більше 2 років.
Таким чином, міжнародний досвід показує, що оптимальні терміни для заборони тютюнової реклами можуть складати: 1 рік – для заборони зовнішньої реклами і 2 роки – для заборони решти видів реклами, за винятком тих видів, які гарантовано не досягають молоді, наприклад, реклами в спеціалізованих виданнях.
4 вересня 2006 року для України набула чинності Рамкова Конвенція із боротьби проти тютюну, обов'язковий для виконання міжнародний договір. Стаття 13 Конвенції вимагає, щоб протягом 5 років були ухвалені законодавчі акти про повну заборону тютюнової реклами. При цьому слова «протягом» означають, що цю заборону можна прийняти не в останній день закінчення 5-річного терміну, а набагато раніше. Якщо ж врахувати Статтю 2 Конвенції, яка говорить про те, що Конвенція не перешкоджає країнам вживати більш суворих заходів, то введення повної заборони всіх видів тютюнової реклами протягом більш короткого терміну - 1-2 років, сприятиме зростанню авторитету України, як країни, яка сумлінно виконує норми міжнародних договорів.
Як вказано у Рамковій Конвенції, «повна заборона реклами, стимулювання продажу і спонсорства призведе до скорочення споживання тютюнових виробів». Це, у свою чергу, призведе до зниження викликаних тютюном смертей і хвороб. За підрахунками експертів ВООЗ, в Україні від викликаних тютюном хвороб щорічно вмирає 100 тисяч осіб. Якщо згаданий законопроект призведе до зниження споживання тютюну всього на 1%, то це означає, що вони рятуватимуть 1000 людських життів щороку.
Досвід всіх країн, що заборонили тютюнову рекламу, показує позитивну дію цього заходу. За даними звіту ВООЗ 1999 року, заборона тютюнової реклами в таких країнах, як Фінляндія (1978 рік), Нова Зеландія (1990 рік), Франція (1993 рік), призвела до зменшення споживання тютюну відповідно на 37%, 21% і 14%. Першою в світі заборону тютюнової реклами ввела Норвегія ще у 1975 році, і її досвід усебічно досліджено. Дані переконливо говорять про зниження рівня куріння, особливо серед молоді цієї країни, в результаті введення заборони. Докладний звіт про заборону реклами тютюну в Норвегії див. http://adic-ukraine.narod.ru/nosmoking/books/who/ba/index.html
До речі, в цьому ж звіті вказано, що заборона тютюнової реклами в Норвегії призвела не до зниження, а до зростання обороту рекламних агентств, і не погіршила, а поліпшила економічний стан преси. Подібна ситуація спостерігалася в усіх країнах, де було заборонено рекламу тютюну. Наприклад, в Канаді у 1995 році президент Канадської Асоціації зовнішньої реклами Боб Роме заявив: "Закон про контроль над тютюновими виробами виявився, можливо, однією з найщасливіших подій для нашої галузі. Він додав такий стимул розвитку інших напрямів реклами, що сьогодні нашими головними клієнтами є вже не виробники тютюну, а виробники інших розфасованих товарів, і втрати від тютюнової реклами були більш ніж компенсовані". Не менше важливо те, що відсутні дослідження, які б переконливо доводили, що заборона тютюнової реклами негативно позначиться на рекламному бізнесі в цілому, інакше тютюнова індустрія вже тисячі разів продемонструвала би таке дослідження.
В Україні тютюнова реклама швидше заважає розвитку рекламної галузі, оскільки невелика група рекламістів заробляє великі гроші майже без зусиль, адже для розміщення щитів з Мальборо Меном жодного креативу не потрібно. Але вони підвищують загальні розцінки на рекламу і займають місце, яке в іншому випадку дісталося б творчим фахівцям, які в змозі рекламувати нові й корисні вироби. Тому заборона тютюнової реклами відповідає інтересам не тільки здоров'я суспільства, але і рекламної спільноти.
В 2001 році Верховна Рада вже проголосувала за повну заборону тютюнової реклами, на яку, на жаль, наклав вето Кучма. Тоді один з журналістів, коментуючи причини рішення депутатів, написав: «депутати теж люди, і їм іноді хочеться зробити що-небудь добре для своєї країни». Впевнені, що депутати нинішнього скликання теж люди, і що під час голосування вони ухвалять рішення, яке піде на користь країні, де вони живуть.
Додаткова інформація: Костянтин Красовський (тел. 8050-4165202)
Автор книги «Політичний аналіз тютюнової реклами в Україні», http://adic-ukraine.narod.ru/nosmoking/p/book.php?id=196