Коаліція громадських організацій та ініціатив
за вільну від тютюнового диму Україну

Головна сторінка

Все про нас

Документи
Учасники
Проекти
Бюлетені
Прес-релізи

Ми про все

Новини
Аналітика
Закони
Накази, постанови
Рамкова Конвенція з Контролю над Тютюном
Досвід друзів
Основні Факти Про Тютюн
Tobacco Control and Public Health in Eastern Europe
Сайт противостояния табачной индустрии
Центр помощи бросающим курить КВИТ
Система Информации на Русском языке по Профилактике Алкогольных, Табачных и прочих Интоксикантных Проблем
Журнал тех, кто не боится быть трезвым
Alcohol and Drug Information Centre - ADIC-Ukraine
 

ПРЕС - РЕЛІЗ
13 грудня 2006 року 

Заборона тютюнової реклами в Україні:
чому й коли її треба вводити

20 жовтня 2006 року Верховна Рада небаченою більшістю (399 з 422) підтримала в першому читанні законопроект про заборону тютюнової і алкогольної реклами. Така одностайність показує, що це рішення давно назріло й підтримується суспільством, за винятком невеликої групи людей, матеріально зацікавлених в існуванні цієї реклами.

2005 року Київським міжнародним інститутом соціології було проведене репрезентативне опитування населення України про тютюн. Зі звітом про опитування можна ознайомитися: http://adic-ukraine.narod.ru/coalition/pres/Tobacco_in_Ukraine_UKR1.pdf . Респондентів, зокрема, запитали про їх ставлення до регулювання тютюнової реклами. 57% підтримали повну заборону плюс ще 26% - введення більш жорстких, ніж зараз, обмежень (таких як заборона зовнішньої реклами). Отже вищеназваний законопроект підтримується не тільки депутатами, але й населенням.

Міжнародні дослідження, підсумовані Всесвітнім Банком і ВООЗ, показують, що ефект має тільки повна заборона тютюнової реклами, бо часткові обмеження не працюють. Проте, якщо вводити заборону не відразу, а по видах реклами, то після заборони теле- і радіо реклами (яка вже заборонена в Україні) слід в першу чергу заборонити зовнішню рекламу.

Аналіз даних вищезгаданого опитування КМІС показав, що серед молодих жінок, які повідомили про те, що помічають зовнішню тютюнову рекламу, палять 38%, а серед тих, хто її не помічає, палить всього 20%. Відзначення помітності зовнішньої тютюнової реклами серед тих молодих людей, хто недавно почав палити, удвічі вище, ніж серед тих їхніх однолітків, які не палять. Ці дані підтверджують, що зовнішня реклама підвищує рівень куріння серед молоді, і тому її треба заборонити в першу чергу.

Безумовно, заборону тютюнової реклами не можна вводити негайно, але затягувати цей процес на роки теж не варто. Як приклад можна згадати досвід наших сусідів:

bulletВ Угорщині 19 грудня 2000 року парламент проголосував за повну заборону тютюнової реклами, згідно якій, тютюнові вироби заборонялося рекламувати в ЗМІ з 1 липня 2001 року, а рекламні щити про тютюн зникли з 1 січня 2002 року.
bulletПрезидент Польщі 25 листопада 1999 року підписав закон про заборону тютюнової реклами, який передбачала заборону зовнішньої реклами протягом 1 року, а решти видів реклами – протягом 2 років.
bulletФедеральний закон Російської Федерації від 13 березня 2006 року передбачає повну заборону зовнішньої реклами тютюну з 1 січня 2007 року.

Директива Євросоюзу 2003/33/EC про заборону більшості видів тютюнової реклами, прийнята 26 травня 2003 року, зобов'язала всі держави ЄС внести відповідні зміни в національне законодавство до 31 липня 2005 року, тобто у країн на розробку, ухвалення і набуття чинності закону було трохи більше 2 років.

Таким чином, міжнародний досвід показує, що оптимальні терміни для заборони тютюнової реклами можуть складати: 1 рік – для заборони зовнішньої реклами і 2 роки – для заборони решти видів реклами, за винятком тих видів, які гарантовано не досягають молоді, наприклад, реклами в спеціалізованих виданнях.

4 вересня 2006 року для України набула чинності Рамкова Конвенція із боротьби проти тютюну, обов'язковий для виконання міжнародний договір. Стаття 13 Конвенції вимагає, щоб протягом 5 років були ухвалені законодавчі акти про повну заборону тютюнової реклами. При цьому слова «протягом» означають, що цю заборону можна прийняти не в останній день закінчення 5-річного терміну, а набагато раніше. Якщо ж врахувати Статтю 2 Конвенції, яка говорить про те, що Конвенція не перешкоджає країнам вживати більш суворих заходів, то введення повної заборони всіх видів тютюнової реклами протягом більш короткого терміну - 1-2 років, сприятиме зростанню авторитету України, як країни, яка сумлінно виконує норми міжнародних договорів.

Як вказано у Рамковій Конвенції, «повна заборона реклами, стимулювання продажу і спонсорства призведе до скорочення споживання тютюнових виробів». Це, у свою чергу, призведе до зниження викликаних тютюном смертей і хвороб. За підрахунками експертів ВООЗ, в Україні від викликаних тютюном хвороб щорічно вмирає 100 тисяч осіб. Якщо згаданий законопроект призведе до зниження споживання тютюну всього на 1%, то це означає, що вони рятуватимуть 1000 людських життів щороку.

Досвід всіх країн, що заборонили тютюнову рекламу, показує позитивну дію цього заходу. За даними звіту ВООЗ 1999 року, заборона тютюнової реклами в таких країнах, як Фінляндія (1978 рік), Нова Зеландія (1990 рік), Франція (1993 рік), призвела до зменшення споживання тютюну відповідно на 37%, 21% і 14%. Першою в світі заборону тютюнової реклами ввела Норвегія ще у 1975 році, і її досвід усебічно досліджено. Дані переконливо говорять про зниження рівня куріння, особливо серед молоді цієї країни, в результаті введення заборони. Докладний звіт про заборону реклами тютюну в Норвегії див. http://adic-ukraine.narod.ru/nosmoking/books/who/ba/index.html

До речі, в цьому ж звіті вказано, що заборона тютюнової реклами в Норвегії призвела не до зниження, а до зростання обороту рекламних агентств, і не погіршила, а поліпшила економічний стан преси. Подібна ситуація спостерігалася в усіх країнах, де було заборонено рекламу тютюну. Наприклад, в Канаді у 1995 році президент Канадської Асоціації зовнішньої реклами Боб Роме заявив: "Закон про контроль над тютюновими виробами виявився, можливо, однією з найщасливіших подій для нашої галузі. Він додав такий стимул розвитку інших напрямів реклами, що сьогодні нашими головними клієнтами є вже не виробники тютюну, а виробники інших розфасованих товарів, і втрати від тютюнової реклами були більш ніж компенсовані". Не менше важливо те, що відсутні дослідження, які б переконливо доводили, що заборона тютюнової реклами негативно позначиться на рекламному бізнесі в цілому, інакше тютюнова індустрія вже тисячі разів продемонструвала би таке дослідження.

В Україні тютюнова реклама швидше заважає розвитку рекламної галузі, оскільки невелика група рекламістів заробляє великі гроші майже без зусиль, адже для розміщення щитів з Мальборо Меном жодного креативу не потрібно. Але вони підвищують загальні розцінки на рекламу і займають місце, яке в іншому випадку дісталося б творчим фахівцям, які в змозі рекламувати нові й корисні вироби. Тому заборона тютюнової реклами відповідає інтересам не тільки здоров'я суспільства, але і рекламної спільноти.

В 2001 році Верховна Рада вже проголосувала за повну заборону тютюнової реклами, на яку, на жаль, наклав вето Кучма. Тоді один з журналістів, коментуючи причини рішення депутатів, написав: «депутати теж люди, і їм іноді хочеться зробити що-небудь добре для своєї країни». Впевнені, що депутати нинішнього скликання теж люди, і що під час голосування вони ухвалять рішення, яке піде на користь країні, де вони живуть.

Додаткова інформація: Костянтин Красовський (тел. 8050-4165202)

Автор книги «Політичний аналіз тютюнової реклами в Україні», http://adic-ukraine.narod.ru/nosmoking/p/book.php?id=196

horizontal rule

http://adic-ukraine.narod.ru /coalition/

Hosted by uCoz