Прес-реліз
14 липня 2003 року
Виграли "торговці смертю":
повна заборона реклами алкоголю та тютюну в
Україні знову не вдалася
11 липня Верховна Рада прийняла закон ''Про внесення змін до Закону України "Про рекламу". На жаль, нова редакція закону не передбачає повної заборони алкогольної та тютюнової реклами.
Багато депутатів з різних фракцій, зокрема Баранівський О.П., Заєць І.О., Мішура В.Д., Поліщук К.А., Рудьковський М.М., Черновецький Л. М. вносили до законопроекту правки, що передбачали повну заборону такої реклами та підтримувалися Коаліцією.
Однак рекламне, алкогольне та тютюнове лобі в Верховній Раді перемогло. Прийнято слабку і неефективну версію. Підтверджено досі діючу заборону тютюнової реклами на радіо та телебаченні. Щодо алкоголю закон послаблений навіть в порівнянні діючим: тепер відверто можна рекламувати алкогольні напої не лише на рекламних щитах та в пресі, але і по радіо та телебаченню (з 23.00 до 6.00). На решту часу, правда, введено не лише заборону на рекламу алкогольних напоїв, але і заборону реклами знаків для товарів і послуг, інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої. Але фактично така заборона існувала і донині, її лише мало хто дотримувався.
Важливо, що тиск громадськості певні результати все ж таки дав. У порівнянні з редакцією закону, прийнятою в першому читанні, остаточна редакція містить заборону алкогольної та тютюнової реклами на транспорті, всередині будинків та споруд, а також заходів рекламного характеру (крім спеціальних виставкових заходів). Нова редакція закону також передбачає заборону тютюнового спонсорування різноманітних заходів, але дозволяє алкогольне спонсорування. Як показує міжнародний досвід, такі обмеження не дадуть суттєвого впливу, бо алкогольні та тютюнові компанії будуть витрачати свої рекламні бюджети на дозволені види реклами. А значить, тютюнове та алкогольне споживання серед підлітків та молоді не буде зменшуватись. У Верховної Ради є шанс покращити ситуацію та заборонити тютюнову рекламу в законі "Про обмеження споживання тютюнових виробів і зменшення їхнього шкідливого впливу на здоров'я населення", що буде розглядатися на наступній сесії.
Нова редакція закону про рекламу набирає чинності з дня його опублікування. Це має означати, що дуже скоро має зникнути алкогольна і тютюнова реклама в метро та всередині магазинів. Реклама алкогольних торгових марок на радіо та телебаченні буде з'являтися лише з 23 години до 6 години ранку і вона буде супроводжуватися текстом "Надмірне споживання алкоголю шкідливе для вашого здоров'я". Щити з алкогольною та тютюновою рекламою посунуться на 300 метрів прямої видимості від території шкіл і розмір попереджень на них зросте з 5 до 15 відсотків. Чи справді все буде саме так? До прийняття повної заборони тютюнової та алкогольної реклами у небайдужих громадян є можливість домагатися виконання діючого.
Громадськість буде уважно за цим дивитися і інформувати контролюючі органи, які зобов'язані відчутно штрафувати (у розмірі п'ятикратної вартості розповсюдженої реклами) виробників алкогольної та тютюнової реклами за виявлені порушення закону.
Додаткова інформація:
тютюнова реклама:
http://contacttobinfo.narod.ru/subjects/policy/tob-ad.htm
алкогольна реклама:
http://adic-ukraine.narod.ru/sirpatip/periodicals/anti/anti-10.htm