ПРЕС - РЕЛІЗ
6 квітня 2003 року
Закон про рекламу має заборонити рекламу тютюну, а не імітувати боротьбу з нею.
Третього квітня 2003 року Верховна Рада України прийняла Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про рекламу" в першому читанні. Щодо реклами тютюну запропонована редакція закону є фактично імітацією боротьби з тютюновою та алкогольною рекламою. Коаліція закликає депутатів вносити поправки до цього законопроекту з метою заборони тютюнової реклами в Україні.
3 квітня Верховна Рада України прийняла Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про рекламу" в першому читанні. Депутати підтримали законопроект (№ 2476) внесений депутатами Ю.А.Артеменком, М.Г.Баграєвим та О.О.Омельченком.
Аналіз законопроекту показує, що в частині, яка стосується реклами тютюну та алкоголю, він спрямований лише на "латання дірок" існуючого закону, прийнятого в 1996 році. Цей закон заборонив рекламу тютюну та алкоголю на радіо та телебаченні, але його нерідко обходили, рекламуючи торгові марки. Автори нового законопроекту в пункті 2 статті 22 записали: "Реклама знаків для товарів та послуг, під якими випускаються тютюнові вироби, на телебаченні та радіо забороняється". Насправді телебачення заполонила реклама алкогольних торгових марок, а не тютюнових. На жаль в існуючій редакції законопроекту не йдеться про заборону реклами алкогольних торгових марок. Законопроект передбачає збільшити розмір попереджень на рекламі алкоголю та тютюну з 5 до 15% і визначити їх текст: "Куріння може викликати захворювання на рак" та "Надмірне споживання алкоголю шкідливе для вашого здоров'я". Зазначимо, що куріння, за даними ВООЗ, викликає 25 хвороб, а не лише рак. "Надмірність" вживання алкоголю не має ані медичного, ані юридичного визначення. Більш важливо те, що ті країни, де діяли великі за розміром попередження на тютюновій рекламі (Канада та Польща) вже відмовилися від них на користь повної заборони тютюнової реклами.
Законопроект повністю суперечить сучасним світовим тенденціям в частині, яка стосується реклами тютюну. Реклама тютюну повністю заборонена в багатьох країнах, зокрема в більшості країн Європейського Союзу, а нещодавно Європарламент прийняв директиву, де заборонив більшість форм такої реклами. В березні 2003 року представники урядів 171 країни (включаючи Україну) одностайно підтримали текст Рамкової Конвенції з Контролю над Тютюном, де, зокрема, говориться: "Сторони визнають, що повна заборона на рекламу, стимулювання продажу та спонсорство приведе до скорочення вживання тютюнових виробів". В тексті Конвенції всім державам запропоновано ввести повну заборону реклами тютюну.
Такий підхід має чітке обґрунтування. Як показують численні наукові дослідження, часткові обмеження тютюнової реклами не впливають на споживання тютюну, і лише повна заборона реклами здатна зменшити величезний (5 мільйонів смертей в світі щорічно, з них 110 тисяч смертей в Україні) тягар викликаних тютюном хвороб та смертей.
Репрезентативні опитування населення України показали, що переважна більшість людей виступає за більш жорстке регулювання реклами тютюну, аж до її повної заборони.
Ми закликаємо депутатів Верховної Ради вносити поправки в законопроект, які б передбачали заборону реклами тютюну.
Члени Коаліції "За вільну від тютюнового диму Україну" підготували інформаційні матеріали щодо реклами тютюну з яким можна ознайомитися на нашому веб-сайті і готові до співпраці з усіма, хто бажає захистити людей, і особливо дітей, України від тютюнової отрути.
Контактна особа - Костянтин Красовський, 572-40-80
Додаткова інформація: http://contacttobinfo.narod.ru/subjects/policy/tob-ad.htm