оал≥ц≥¤ громадських орган≥зац≥й та ≥н≥ц≥атив
|
10 причин заборонити тютюнову рекламу ≥ спонсорство1. “ютюн убиваЇ–еклама тютюну створюЇ позитивний кл≥мат соц≥альноњ прийн¤тност≥ ≥ бажаност≥ пал≥нн¤. ѕри цьому тютюнов≥ вироби Ї Їдиними в≥льно доступними виробами, що убивають половину з ус≥х тих, хто використовуЇ њх у точн≥й в≥дпов≥дност≥ з нам≥рами виробник≥в. „отири м≥льйони чолов≥к≥в ≥ ж≥нок у св≥т≥ щор≥чно гине через споживанн¤ цих вироб≥в. ўодн¤ 300 чолов≥к в ”крањн≥ умираЇ в≥д пов'¤заних з тютюном хвороб. 2. “ютюнова ≥ндустр≥¤ обманюЇ людей за допомогою рекламиЌедавно розкрит≥ документи ≥ндустр≥њ показують, що прот¤гом багатьох рок≥в тютюнов≥ компан≥њ усв≥домлювали, що в њхн≥х виробах м≥ст¤тьс¤ компоненти, що руйнують здоров'¤ викликають залежн≥сть. јле вони не робили н≥чого, щоб попередити своњх споживач≥в. «ам≥сть цього вони прагнули рекламувати сигарети вс≥ма мислимими способами, включаючи рад≥о, телебаченн¤, журнали, газети, рекламн≥ щити ≥, з недавнього часу, ≤нтернет. ѕереважна частина реклами Ї ≥м≥джевою, ≥ тому через рекламу споживач не одержуЇ н≥¤коњ рац≥ональноњ ≥нформац≥њ дл¤ вибору марки сигарет. “ютюнова ≥ндустр≥¤ знаЇ, що так зван≥ "легк≥" сигарети майже наст≥льки ж небезпечн≥, ¤к ≥ звичайн≥, але продовжуЇ рекламувати њх ¤к б≥льш здорову альтернативу. 3. “ютюнова ≥ндустр≥¤ бреше з приводу ц≥лей реклами“ютюнова ≥ндустр≥¤ стверджуЇ, що мета рекламуванн¤ тютюну пол¤гаЇ в тому, щоб заохотити нин≥шн≥х дорослих курц≥в перем≥нити одну марку на ≥ншу. јле ¤кщо це так, то варт≥сть переключенн¤ одного споживача на ≥ншу марку величезна. « комерц≥йноњ точки зору це невиправдано. ћета же Ї простою ≥ ¤сною: залучити поб≥льше курц≥в, ≥ при цьому ¤к можна б≥льш молодого в≥ку. ѕереважна б≥льш≥сть проведених у св≥т≥ незалежних наукових досл≥джень показуЇ, що реклама тютюну не т≥льки веде до зб≥льшенн¤ його споживанн¤, але також ≥ те, що молод≥ люди - джерело зам≥ни тих курц≥в, що вмирають - Ї п≥д впливом ц≥Їњ реклами. 4. “ютюнова ≥ндустр≥¤ не гребуЇ н≥чим, щоб залучити молодь до тютюнућетоди "непр¤моњ реклами" включають п≥дтримку спортивних заход≥в ≥ команд, заохоченн¤ рок-концерт≥в ≥ дискотек, розм≥щенн¤ ф≥рмових знак≥в на футболках, рюкзаках ≥ ≥нших товарах, що подобаютьс¤ молод≥ ≥ д≥т¤м. ќсобливу загрозу ¤вл¤Ї собою роздача безкоштовних сигарет ≥ товар≥в з торговою маркою в тих м≥сц¤х, де збираЇтьс¤ молодь. ÷¤ тактика нагадуЇ тактику, використовувану дилерами нелегальних наркотик≥в. «а даними опитуванн¤ б≥льше 4000 школ¤р≥в иЇва, у 1999 роц≥ 9% з них представники тютюновоњ ≥ндустр≥њ пропонували безкоштовн≥ сигарети. 5. –еклама тютюну веде до цензури ≥нформац≥њ на тему тютюнуƒоход в≥д реклами тютюну може мати значенн¤ ¤к дл¤ видань, так ≥ рекламних агентств, ≥ тому ц≥лком ≥мов≥рно, що в≥н впливаЇ на позиц≥ю редакц≥њ в пов≥домленн¤х про тютюнову ≥ндустр≥ю, њњ вироби ≥ збитки дл¤ здоров'¤. ÷е Ї одн≥Їю з причин, чому безл≥ч американських газет недавно оголосили, що вони б≥льше не будуть приймати рекламн≥ оголошенн¤ в≥д тютюнових компан≥й. –едакц≥йна свобода буде забезпечена всеб≥чною забороною реклами тютюну, що поставить ус≥ виданн¤ у р≥вн≥ умови ≥ надасть можливост≥ в≥льного обговоренн¤ тематики здоров'¤. 6. —понсорство Ї просто одним з вид≥в реклами тютюну–еклама шл¤хом спонсорства спортивних ≥ культурних заход≥в волод≥Ї трьома основними перевагами дл¤ тютюновоњ ≥ндустр≥њ. ѕо-перше, така реклама звичайно не класиф≥куЇтьс¤ ¤к така ≥ тому, може обходити заборону реклами, таким чином, б≥льше реклами тютюну потрапить на телев≥з≥йний екран, н≥ж було б у зворотному випадку. ѕо-друге, спонсоруванн¤ звичайно створюЇ вд¤чних ≥ ф≥нансово залежних кл≥Їнт≥в, на ¤ких часто можна покластис¤ в план≥ п≥дтримки тютюновоњ ≥ндустр≥њ. Ќарешт≥, ≥ можливо найб≥льш очевидне, спонсоруванн¤ створюЇ асоц≥ац≥ю спортивноњ доблест≥ ≥ витонченост≥ мистецтва ≥з сигаретами. “ютюнов≥ компан≥њ витрачають сотн≥ м≥льйон≥в долар≥в на п≥дтримку змагань ≥ команд, щоб допомогти зробити наочними ф≥рмов≥ знаки, створюючи в розумах молодих людей зв'¤зок м≥ж сигаретами ≥ здоров'¤м, спортивною майстерн≥стю чи сексом. Ѕагато спортивних под≥й, так≥ ¤к автоперегони ‘ормула-1, пот≥м транслюютьс¤ в м≥жнародному масштаб≥, охоплюючи багатом≥льйонну аудитор≥ю й одночасно п≥дриваючи нац≥ональн≥ заборони реклами. 7. “ютюнова ≥ндустр≥¤ спонсоруЇ спорт ≥ культуру не заради доброд≥йност≥, а задл¤ реклами своњх марок серед молод≥ чи дл¤ набутт¤ пол≥тичного впливу“≥, кого ц≥кавить спорт ≥ культура сам≥ по соб≥, займаютьс¤ доброд≥йн≥стю без зайвого галасу. “ютюнов≥ ф≥рми ц≥лком могли б надавати ф≥нансову допомогу з умовою не згадувати њхньоњ назви ≥ торгов≥ марки п≥д час спонсоруЇмих заход≥в, але при цьому прозоро дл¤ сусп≥льства. ¬они ж своЇ спонсорство в одних випадках ус≥л¤ко п≥дкреслюють (наприклад, експерти п≥драхували, що в репортаж≥ про змаганн¤ Marlboro √ран-пр≥ емблема чи назва компан≥њ за час передач≥ з'¤вилис¤ на екран≥ 5 933 рази), чи ретельно приховують (наприклад, в≥дремонтувавши л≥карню у виборчому окруз≥ голови ком≥с≥њ парламенту). ƒосл≥дженн¤ показують сильний вплив такого спонсоруванн¤ на молодь, що ≥ Ї по¤сненн¤м нац≥леност≥ тютюнових компан≥й на так≥ змаганн¤, ¤к автоперегони. “≥ пол≥тики, що пр¤мо чи поб≥чно виграють в≥д спонсорства тютюнових компан≥й, звичайно обслуговують њхн≥ пол≥тичн≥ запити на шкоду здоров'ю громад¤н. 8. «аборона реклами полегшить виб≥р споживач≥в тютюнових вироб≥вƒе¤к≥ види реклами так≥, ¤к реклама сигарет, надають наст≥льки невелику к≥льк≥сть ≥нформац≥њ покупц¤м. яку ≥нформац≥ю надаЇ ковбой ћальборо або суворий чолов≥к емела з його багатт¤ми ≥ каное? ѕ≥д час в≥дсутност≥ ≥м≥джевоњ реклами споживач≥ зможуть робити св≥й виб≥р за власними в≥дчутт¤ми, а не з бажанн¤ бути схожим на ковбо¤ чи виграти рекламний приз. “≥ споживач≥, ¤ких ц≥кавить об'Їктивна ≥нформац≥¤ про тютюнов≥ вироби, зможуть одержати њњ в спец≥ал≥зованих тютюнових магазинах. 9. Ќаселенн¤ п≥дтримуЇ заборону реклами тютюнуќпитуванн¤ населенн¤ в р≥зних крањнах незм≥нно демонструють, що б≥льш≥сть населенн¤ виступаЇ проти реклами тютюну. «а даними опитуванн¤ б≥льш 4000 школ¤р≥в иЇва в 1999 роц≥, 80 % з них п≥дтримують уведенн¤ б≥льш суворих обмежень реклами тютюну, аж до њњ повноњ заборони. «а даними всеукрањнського опитуванн¤ 2000 року, 49 % населенн¤ виступаЇ за повну заборону реклами тютюну, ≥ лише 5% виступають за њњ дозв≥л на рад≥о ≥ телебаченн≥. „лени оал≥ц≥њ "«а в≥льну в≥д тютюнового диму ”крањну" прот¤гом дек≥лькох годин з≥брали на вулиц¤х иЇва б≥льше 1000 п≥дпис≥в за заборону реклами тютюну. 10. –екламу тютюну вже заборонено в багатьох крањнахЅагато крањн св≥ту уже ввели законодавчо заборону реклами тютюну. ѕрикладами служать ≤тал≥¤ (1962 р≥к), ≤сланд≥¤ (1970), Ќорвег≥¤ (1975), ‘≥нл¤нд≥¤ (1978), ѕортугал≥¤ (1982), Ќова «еланд≥¤ (1990), јвстрал≥¤ (1992), “ањланд (1992), ‘ранц≥¤ (1993), Ўвец≥¤ (1994), “уреччина (1996), Ѕельг≥¤ (1997), ѕольща (1999), ≤рланд≥¤ й ”горщина (2000 р≥к), ƒан≥¤, ¬'Їтнам (2001 р≥к). |