Коаліція громадських організацій та ініціатив
за вільну від тютюнового диму Україну

Головна сторінка

Все про нас

Документи
Учасники
Проекти
Бюлетені
Прес-релізи

Ми про все

Новини
Аналітика
Закони
Накази, постанови
Рамкова Конвенція з Контролю над Тютюном
Досвід друзів
Основні Факти Про Тютюн
Tobacco Control and Public Health in Eastern Europe
Сайт противостояния табачной индустрии
Центр помощи бросающим курить КВИТ
Система Информации на Русском языке по Профилактике Алкогольных, Табачных и прочих Интоксикантных Проблем
Журнал тех, кто не боится быть трезвым
Alcohol and Drug Information Centre - ADIC-Ukraine
 

10 причин не забороняти рекламу тютюну

1. Тютюн продається легально, тому і його реклама повинна бути легальною

Цей аргумент припускає, що прийнятною є реклама будь-якого легального продукту, і тільки нелегальні продукти не можуть рекламуватися. Це відволікає нас від основного питання, що складається не в легальності тютюну, а в його впливі на здоров'я суспільства. Якби тютюн був винайдений у лабораторії завтра, і була б відома вся інформація про нього, жодний уряд не дозволив би його продаж. На жаль, його шкода для здоров'я була виявлена набагато пізніше того, як його споживання широко поширилося. Оголосити будь-який продаж тютюну незаконним - задача поки нереальна, але це не виправдання заохоченню його споживання через рекламу. Важливо підкреслити, що тютюн не продається вільно: у багатьох країнах заборонений продаж тютюну дітям, але впливу реклами піддаються як дорослі, так і діти.

2. Заборона реклами - це порушення свободи слова.

Хвилююче слово "Свобода" обрано дуже ретельно, так щоб представити прихильників заборони супротивниками свободи. Але з чого реально складається ця свобода? Свобода реклами означає свободу переконувати людей споживати нікотин, наркотик, що викликає залежність. Тютюн, викликавши сильну залежність, вб'є половину тих, хто курить регулярно. І хіба вільні більшість курців, котрі хочуть кинути курити, але після багатьох спроб розуміють, що не можуть цього зробити. Це свобода використовувати яскраві образи для того, щоб відвернути увагу від факту, що паління вбиває і забруднює. Це свобода спотворювати мову, називаючи канцерогенний виріб "легким".
Стаття 10 Європейської Конвенції про права людини говорить:
"1. Кожен має право на свободу вираження. (...)
2. Здійснення цих свобод, оскільки воно пов'язане з обов'язками і відповідальністю, може підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням і санкціям, що встановлені законом для охорони здоров'я (...) і є необхідними в демократичному суспільстві".
Тому заборона реклами не суперечить базовим принципам захисту свободи слова.

3. Якщо рекламу тютюну забороняють, тому що тютюн небезпечний, тоді також потрібно заборонити рекламу автомобілів і т.д.

Хоча інші потенційно небезпечні товари рекламуються, (наприклад, автомобілі, кава, олія) тютюн є єдиним виробом, що убиває не при зловживанні їм, а коли їм користуються в повній відповідності з його призначенням.

4. Реклама не збільшує рівень паління, а лише спонукає курців змінити марку сигарет

Тютюнова промисловість стверджує, що реклама потрібна їй лише для конкуренції між різними компаніями, що змагаються між собою тільки за людей, що вже курять. Неможливо уявити, щоб яка-небудь промисловість не намагалася розширити свій ринок збуту. За визначенням, ціль реклами полягає в збільшенні продажу. Більшість виробів не мають стелі продажу, і реклама проводиться для збереження і підвищення обсягу продажу і для розширення ринку. Такі саме справи і в тютюновій промисловості: багато людей, особливо діти, не курять і можуть піддатися на переконання і закурити. До того ж, наприклад, у Японії існує державна монополія тютюну, тобто конкуренція відсутня, але реклама, проте, також продовжує існувати.

5. Реклама розрахована на дорослих курців, а не на дітей

Вчаться курити майже завжди в дитячому чи підлітковому віці. Людина, яка не закурила до 20 років, дуже рідко закурює пізніше. Багато молодих людей, почавши курити, курять всю решту життя, тому вони надзвичайно важливі для тютюнової промисловості. Чи можливо, щоб реклама не впливала на дітей, що не курять, але значне число яких незабаром починають це робити, або, як стверджують прихильники реклами, вона переконує їх переходити на іншу марку, тільки після того як вони почнуть курити? Тютюнова промисловість, як і будь-яка інша, хоче, як мінімум, зберегти рівень продажу. Але якщо їм не вдасться переконати наступне покоління молодих людей курити, тютюнова індустрія дуже незабаром прийде в занепад. Мільярди було витрачено на створення привабливих для дітей образів Мальборо Мена і йому подібних. Що б це не було - популярність, краса, пригоди, багатство чи унікальність - тютюнова індустрія і її легіон рекламних фірм винайшли безліч шляхів запропонувати, як можна одержати це за ціну тютюнового затягування. Діти з низьким рівнем почуття власної гідності і відчуттям своєї непотрібності особливо уразливі до безустанного впливу рекламних кампаній.

6. На паління підлітків впливає не реклама, а однолітки

Тютюнова індустрія проводить досить велику кількість досліджень, де дітей опитують, чи почувають вони, що на них впливає реклама. Діти, також як і дорослі, повідомляють, що на них не впливає реклама, і що друзі і батьки вплинули на них, і вони почали курити. Подібні дослідження неспроможні з методологічної точки зору: це різні речі, чи вважає людина, що на неї впливає реклама, і чи впливає вона на неї дійсно. Подібні результати досліджень були отримані й стосовно всіх інших виробів: люди рідко допускають той факт чи розуміють, що на них впливає реклама. Експерти вважають, що будь-яке опитування самих респондентів про вплив на них реклами з приводу паління чи вибору марки сигарет є марним.
Проте, деякі дослідження надають надійну і важливу інформацію про дітей і рекламу тютюну. Дослідження, проведені в Австралії, Сполучених Штатах і Великобританії показують, що діти, які курять, більше знають про рекламу сигарет, підтримують дану рекламу й у них є їх "улюблена" реклама в порівнянні з дітьми того ж віку, що не курять. Дані досліджень також показують, що підлітки, які курять, з більшою імовірністю вибирають ті марки сигарет, які широко рекламуються в засобах масової інформації і через спонсорство спортивних заходів.

7. Реклама переконує курців переходити на "більш безпечні" сигарети

Насправді, переконливі докази того, що деякі види сигарет менш шкідливі для здоров'я, ніж інші, відсутні. Навіть якщо вважати легкі сигарети менш небезпечними, то в тих країнах, де рекламу заборонено, їхня частка на ринку мало відрізняється від їхнього споживання в подібних за соціальним рівнем країнах, де рекламу усе ще дозволено. У Норвегії, де рекламу тютюну заборонено з 1975 року, у 1984 році було випущено нову марку сигарет з низьким вмістом смоли. Протягом року вона завоювала 6% ринку.

8. Заборона послабить рекламну промисловість і погіршить економічне становище преси

У тих країнах, де було заборонено рекламу тютюну, таких як Норвегія, Португалія й інші, загальний обсяг рекламних послуг збільшився. У більшості видань реклама тютюну складає лише невеликий відсоток їхнього бюджету, а то і зовсім відсутня. Реклама повинна окупатися за рахунок росту продажу, і за неї, у кінцевому рахунку, доводиться платити людськими життями. Тому ті, хто хоче заробити на рекламі тютюну, відрізняються від професійних кілерів лише своєю безкарністю. Реклама тютюну вигідна лише малопрофесійним журналістам, які не в змозі створити конкурентноздатну продукцію. Якщо керівники ЗМІ не знають, як вижити без тютюнової реклами, нехай звільнять своє місце більш талановитим, чесним і творчим людям.

9. Заборона послабить конкурентоздатність місцевих сигарет у порівнянні з іноземними

Насправді, місцеві виробники не в змозі конкурувати з транснаціональними тютюновими компаніями в рекламі сигарет. В Україні є кілька тютюнових фабрик без іноземних інвестицій, але їхня реклама в національному масштабі практично відсутня. Не випадково під час обговорення закону про заборону реклами тютюну в Державній Думі Росії депутат Ємельянов з округу, де розміщається фабрика "Донськой тютюн" сказав: "Донтабак" - це найбільший вітчизняний виробник тютюнової продукції. Там немає і ніколи не було ні копійки іноземного капіталу. Вони мене офіційно попросили звернутися до вас із проханням підтримати законопроект Державної Ради Татарстану (про заборону реклами), тому що немає поки в наших компаній таких грошей, щоб конкурувати з західними компаніями на нашому ринку". 

10. Заборона призведе до скорочення робочих місць у тютюновій промисловості

З 1996 року в Україні дозволено рекламу тютюну. У 2000 році виробництво сигарет у тютюновій промисловості України збільшилося на 31%, а зайнятість на тютюнових фабриках зменшилася на 31%.

horizontal rule

http://adic-ukraine.narod.ru /coalition/

Hosted by uCoz