Коаліція громадських організацій та ініціатив
за вільну від тютюнового диму Україну

Головна сторінка

Все про нас

Документи
Учасники
Проекти
Бюлетені
Прес-релізи

Ми про все

Новини
Аналітика
Закони
Накази, постанови
Рамкова Конвенція з Контролю над Тютюном
Досвід друзів
Основні Факти Про Тютюн
Tobacco Control and Public Health in Eastern Europe
Сайт противостояния табачной индустрии
Центр помощи бросающим курить КВИТ
Система Информации на Русском языке по Профилактике Алкогольных, Табачных и прочих Интоксикантных Проблем
Журнал тех, кто не боится быть трезвым
Alcohol and Drug Information Centre - ADIC-Ukraine
 

Коментар до проекту Закону України
"Про обмеження споживання тютюнових виробів" 
(редакція від 22.03.2001 року)

Від викликаних тютюном хвороб щорічно помирає більше 110 тисяч громадян України і державні органи зобов'язані прийняти всі можливі дії для зменшення тягаря тютюнової епідемії. Тому прийняття закону, що сприяв би зменшенню вживання тютюнових виробів громадянами України, відповідає нагальним потребам охорони здоров'я громадян України.
Представлений депутатами Шевчуком С.В. та іншими проект базується на проекті аналогічного закону, що був розроблений Міністерством охорони здоров'я України та надісланий для обговорення у відповідні урядові відомства.

Проект Закону "Про обмеження споживання тютюнових виробів" має цілий ряд положень, які зможуть сприяти зменшенню вживання тютюнових виробів, як то:

bulletЗабороняється бюджетна підтримка виробництва тютюнових виробів та тютюнової сировини; 
bulletЗабороняється виробництво бездимних тютюнових виробів;
bulletЗабороняється продаж тютюнових виробів з використанням торгових автоматів, або в інших формах, що не дозволяють визначити вік покупця;
bulletЗабороняється продаж товарів, що імітують тютюнові вироби (цукерки, авторучки тощо);
bulletЗабороняється включення тютюнових виробів до армійських та будь-яких інших пайків.
bulletВводяться великі за розміром та різноманітні за змістом медичні попередження на пачках сигарет.

Всі інші позитивні моменти законопроекту, як правило, дублюють вже існуюче законодавство.

Законопроект не намагається вплинути на декілька ключових факторів, які змогли б суттєво зменшити тягар тютюнової епідемії, або посилаючись на інші законодавчі акти (податки, реклама), або зовсім ігноруючи ці фактори (лікування тютюнової залежності).

Законопроект має цілий ряд недоліків, які не дозволять йому суттєво обмежити споживання тютюнових виробів:

1) Серед "Основних завдань державної політики щодо обмеження споживання тютюнових виробів" (Стаття 4) вказано "забезпечення безпеки тютюнових виробів та контроль над нею". Насправді безпечних тютюнових виробів не існує і таке положення вводить громадян в оману. Це положення рекомендується змінити на "забезпечення зменшення токсичності тютюнових виробів".

2) Положення про "забезпечення охорони прав людини, яка не курить, на захист від шкідливого впливу тютюнового диму" (Стаття 4) залишається декларативним, бо Стаття 15 "Заборона споживання тютюнових виробів" насправді захищає лише права тих, хто палить. Наприклад, пропонується заборона куріння "у приміщеннях органів державної влади, інших державних установ, органів місцевого самоврядування при наявності спеціально відведених місць для куріння". Прийняття такої норми закону буде означати, що в тих державних установах, де вже діє заборона куріння, вона має бути скасована до обладнання спеціальних місць для куріння. Інше положення Статті 15 "Власники або орендарі відповідного транспорту, споруд та приміщень зобов'язані обладнати у них спеціально відведені місця для тютюнокуріння" буде вести до того, що орендарі та власники вимушені будуть витрачати додаткові кошти на обладнання таких місць, навіть якщо в них немає потреби (наприклад, всі працівники не палять). В будь-якому випадку, на обладнання таких місць опосередковано будуть витрачатися гроші тих, хто не палить і права яких ніби-то захищаються. Та сама стаття 15 має положення про заборону куріння "у повітряному, морському, річковому, залізничному транспорті, за винятком спеціально відведених місць". Це положення означає, що і далі права українських громадян, що не курять, на захист від тютюнового диму під час повітряних рейсів до Західної Європи будуть захищатися всіма авіалініями, крім "Міжнародних Українських". Більш того, таке положення по суті може призвести до введення правил, що дозволять псувати повітря безпосередньо в окремих вагонах залізничного транспорту. В законопроекті не передбачено жодних додаткових санкцій як для тих, хто курить там, де це заборонено, так і для тих керівників, які не забезпечили охорону прав людини, яка не курить, в їх установах або транспортних засобах. Враховуючи те, що існуючи санкції майже не виконуються, робимо висновок, що в разі прийняття Закону стан "забезпечення охорони прав людини, яка не курить, на захист від шкідливого впливу тютюнового диму" навіть погіршиться.

3) Стаття 4 декларує "інформування споживачів тютюнових виробів про їх шкідливість для здоров'я людини". Стаття ж 7 "Інформація про склад тютюнових виробів" встановлює, що така інформація буде надаватися лише відповідним працівникам Міністерства охорони здоров'я, які при цьому "несуть відповідальність за її розголошення". Це є прямим порушенням статті 50 Конституції України "Кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена". Відомо, що деякі інгредієнти тютюнових виробів є шкідливими для здоров'я. Для будь-яких інших споживчих виробів виробник, перед тим як додати будь-який новий інгредієнт до виробу, має довести його безпечність для громадян України. Щодо тютюнових виробів це мало б означати, що виробники сигарет повинні довести, що вдихання продуктів згорання будь-якого інгредієнту (наприклад, меду) є безпечним. Стаття 7 дозволяє безкарно додавати у тютюнові вироби будь-які речовини з відомою та невідомою токсичністю, а споживач не має жодної можливості отримати інформацію про їх токсичність.

4) Стаття 18 "Інформація для споживачів на упаковках (пачках) тютюнових виробів" базується на аналогічній Директиві, нещодавно прийнятій Європейським парламентом, але відрізняється від неї в гірший бік:

bulletТекст медичних попереджень є поганим перекладом перших 8 з 16 європейських попереджень. Їх вибір не є вдалим бо, наприклад, попередження "Ваш лікар допоможе Вам кинути курити", на жаль, не відповідає дійсності в Україні.
bulletЄвропейська директива передбачає заборону використання в назвах сигарет таких слів як "легкі", бо вони створюють у споживача оманливе враження їх меншої шкідливості, розглядуваний законопроект не має такого положення.
bulletПоложення про те, що текст попередження повинен бути "надрукованим напівжирним шрифтом на контрастному фоні" може призвести до того, що виробники сигарет, як в Польщі, почнуть друкувати його золотистими літерами, що погано читаються.
bulletВ попередженні має бути вказано вміст смол та нікотину в тютюнових виробах, хоча вже відомо, що існуючи методи їх виміру є неточними і вводять споживача в оману, і в сигаретах містяться багато інших шкідливих речовин, таких як окис вуглецю та ціанід водню, про вміст яких споживач має право знати.
bulletЗапропонований законопроектом напис "Продаж неповнолітнім забороняється" на пачках сигарет не передбачений законодавством інших країн, бо насправді є прихованою рекламою сигарет для підлітків як ознаки "дорослості".

5) Стаття 16 "Пропаганда інформації про шкідливість споживання тютюнових виробів" є декларативною, бо не передбачає джерел фінансування такої пропаганди. У Польщі на такі заходи виділяється 0,5% доходів державного бюджету від тютюнових акцизів. В Україні аналогічна сума складала б більше 2 мільйонів гривень.

6) Встановлені законопроектом штрафи за порушення встановленого порядку роздрібної торгівлі тютюновими виробами обмеження (наприклад особам, які не досягли 18-річного віку, а так само особою, яка не досягла 18-річного віку) на суб'єктів підприємницької діяльності мають право накладати лише Міністерство економіки України, Державний комітет стандартизації, метрології та сертифікації України та їх уповноважені органи. Це призведе до того, що рівень виконання цієї норми закону буде, як і зараз, залежати лише від свідомості потенційних порушників.

7) В законопроекті є інші, менш суттєві недоліки.

В світі існує один абсолютно надійний показник ефективності законодавства щодо "Обмеження споживання тютюнових виробів". Зменшення споживання веде до зменшення прибутків тютюнових компаній і тому вони активно протистоїть будь-яким ефективним заходам в цій сфері. Якщо розглядати запропонований законопроект з точки зору транснаціональних тютюнових компаній, які контролюють майже всю тютюнову галузь України, то в них немає особливих причин протистояти його прийняттю. Запропоновані обмеження є або несуттєвими (за винятком хіба що великих за розміром та різноманітних за змістом медичних попереджень на пачках), або декларативними. Про те, що законопроект навіть в деякому сенсі вигідний іноземним компаніям свідчить, наприклад, те, що він забороняє виробництво бездимних тютюнових виробів в Україні, але дозволяє їх імпорт та продаж. Деякі положення законопроекту призведуть до більш швидкого закриття тих невеличких тютюнових фабрик, які ще перебувають в українській власності, бо ці фабрики, наприклад, не мають обладнання для штучного заниження вмісту смол та нікотину в тютюнових виробах.

В цілому ж потрібно визнати, що хоча прийняття Закону України "Про обмеження споживання тютюнових виробів" є конче потрібним для захисту здоров'я громадян України, в нинішній своїй редакції він не відповідає ані декларованим в ньому основним завданням, ані своїй назві. Ми готові надати конкретні, обгрунтовані міжнародним досвідом та українськими реаліями пропозиції, які зможуть кардинально поліпшити цей законопроект.

Костянтин Красовський
Член Координаційної Ради з контролю над тютюном при Кабінеті Міністрів України
Координатор Коаліції громадських організацій та ініціатив "За вільну від тютюнового диму Україну"

horizontal rule

http://adic-ukraine.narod.ru /coalition/

Hosted by uCoz