оал≥ц≥¤ громадських орган≥зац≥й та ≥н≥ц≥атив
|
ќсновн≥ положенн¤ –амковоњ конвенц≥њ з контролю над тютюном–амкова онвенц≥¤ п≥дготовлена на п≥дстав≥ сучасних наукових даних про вплив вживанн¤ тютюну на здоров'¤ та анал≥зу ефективност≥ заход≥в з≥ зменшенн¤ цього вживанн¤. ¬плив тютюнових вироб≥в та тютюнового диму на здоров'¤– “ виходить з того, що "науков≥ дан≥ недвозначно п≥дтверджують, що споживанн¤ тютюну й вплив тютюнового диму Ї причиною смерт≥, хвороби й ≥нвал≥дност≥". ѕодекуди можна почути, що кур≥нн¤ - це просто "шк≥длива звичка", а сигарети - це природний продукт: "загорнута в пап≥р рослина". онвенц≥¤ спростовуЇ таку думку ≥ визнаЇ, що "сигарети ≥ де¤к≥ ≥нш≥ вироби, що м≥ст¤ть тютюн, Ї високотехнолог≥чними виробами, розробленими таким чином, щоб створювати ≥ п≥дтримувати залежн≥сть, ≥ що багато компонент≥в, ¤к≥ вм≥щаютьс¤ в них, ≥ дим, що вони вид≥л¤ють, Ї фармаколог≥чно активними, токсичними, мутагенними ≥ канцерогенними", а також що "залежн≥сть в≥д тютюну класиф≥куЇтьс¤ в основних м≥жнародних класиф≥кац≥¤х хвороб ¤к окремий розлад". ≈фективн≥ заходи контролю над тютюномћетою онвенц≥њ проголошено "захист нин≥шнього ≥ майбутнього покол≥нь в≥д руйн≥вних насл≥дк≥в дл¤ здоров'¤ людей, а також соц≥альних, еколог≥чних ≥ економ≥чних насл≥дк≥в споживанн¤ тютюну ≥ впливу тютюнового диму за допомогою забезпеченн¤ в≥дпов≥дних рамок дл¤ заход≥в контролю над тютюном, ¤к≥ п≥дл¤гають зд≥йсненню —торонами на нац≥ональному, рег≥ональному ≥ м≥жнародному р≥вн¤х, дл¤ того щоб пост≥йно й суттЇво скорочувати розповсюджен≥сть вживанн¤ тютюну ≥ впливу тютюнового диму". «аборона рекламиўодо тютюновоњ реклами текст онвенц≥њ (—татт¤ 13) говорить: "—торони визнають, що повна заборона на рекламу, стимулюванн¤ продажу ≥ спонсорство приведе до скороченн¤ споживанн¤ тютюнових вироб≥в". ÷им фактично за¤влено, що частков≥ обмеженн¤ тютюновоњ реклами не мають сенсу, тому що вони не привод¤ть до зниженн¤ споживанн¤ тютюну. “ому, в≥дпов≥дно до онвенц≥њ, кожна крањна "у в≥дпов≥дност≥ з≥ своЇю конституц≥Їю або конституц≥йними принципами, вводить повну заборону на всю рекламу, стимулюванн¤ продажу ≥ спонсорство тютюнових вироб≥в". ¬ин¤ток зроблено т≥льки дл¤ крањн, не спроможних увести повну заборону через свою конституц≥ю або конституц≥йн≥ принципи, при цьому ц≥ крањни повинн≥ серйозно обмежити таку рекламу. онституц≥¤ ”крањни (статт¤ 34) ц≥лком дозвол¤Ї ввести повну заборону тютюновоњ реклами. ≤нформац≥¤ на упаковц≥”паковка тютюнових вироб≥в фактично Ї њхньою рекламою, при цьому вона дез≥нформуЇ споживача щодо реальних властивостей тютюнових вироб≥в ≥ њх впливу на здоров'¤. “ому онвенц≥¤ (статт¤ 11) зобов'¤зуЇ, щоб: "упаковка ≥ маркуванн¤ тютюнових вироб≥в не стимулювали продаж тютюнового виробу будь-¤ким шл¤хом, що Ї хибним, що вводить в оману або створюЇ неправильне враженн¤ щодо його характеристик, впливу на здоров'¤, небезпеки або продукт≥в, що вид≥л¤ютьс¤, включаючи будь-¤кий терм≥н, опис, торг≥вельну марку, символ≥чний або будь-¤кий ≥нший знак, що пр¤мо чи опосередковано створюють помилкове враженн¤ про те, що визначений тютюновий вир≥б Ї менш шк≥дливим, н≥ж ≥нш≥ тютюнов≥ вироби. ¬они можуть включати так≥ терм≥ни, ¤к "з низьким зм≥стом смол", "легк≥", "дуже легк≥" або "м'¤к≥"". онвенц≥¤ також пропонуЇ введенн¤ на упаковц≥ попереджень, що пер≥одично зм≥нюютьс¤ ≥ займають 50% площ≥ двох найб≥льших стор≥н упаковки або б≥льше, але н≥ в ¤кому раз≥ не менш 30% двох найб≥льших стор≥н упаковки. р≥м того, на кожн≥й упаковц≥ маЇ м≥ститис¤ ≥нформац≥¤ про в≥дпов≥дн≥ компоненти тютюнових вироб≥в ≥ речовини, ¤к≥ вид≥л¤ютьс¤ при њх споживанн≥. ¬иконанн¤ таких вимог до упаковки дозволить споживачам одержувати б≥льш точну ≥нформац≥ю про тютюнов≥ вироби ≥ заохотить њх припинити споживанн¤. ѕ≥двищенн¤ податк≥вЌер≥дко можна почути думку, що п≥двищенн¤ податк≥в ≥ ц≥н на тютюнов≥ вироби не маЇ сенсу, тому що люди все одне продовжують курити, ¤к ≥ ран≥ше. ќднак отриман≥ з багатьох крањн дан≥ дозволили ч≥тко записати в текст≥ онвенц≥њ (статт¤ 6): "—торони визнають, що ц≥нов≥ ≥ податков≥ заходи Ї ефективним ≥ важливим засобом зменшенн¤ споживанн¤ тютюну р≥зними групами населенн¤, особливо молоддю". ≤ хоча кожна крањна збер≥гаЇ за собою право визначати пол≥тику оподатковуванн¤, тепер п≥двищенн¤ податк≥в на тютюнов≥ вироби Ї вже не просто ф≥скальним заходом, а засобом захисту здоров'¤ населенн¤, ≥ вс≥ ур¤ди будуть зобов'¤зан≥ враховувати це при розгл¤д≥ питанн¤ про тютюнов≥ податки ≥ ц≥ни. «ахист в≥д тютюнового димуонвенц≥¤ виходить ≥з "необх≥дност≥ прийн¤тт¤ заход≥в дл¤ захисту вс≥х людей в≥д впливу тютюнового диму". онвенц≥¤ п≥шла дал≥ традиц≥йноњ ≥дењ про "захист прав некурц≥в" ≥ проголосила, що будь-¤ка людина, нав≥ть ¤ка сама курить, маЇ право бути захищеною в≥д примусового вдиханн¤ тютюнового диму, що випускаЇтьс¤ ≥ншими курц¤ми. ” зв'¤зку з цим онвенц≥¤ (статт¤ 8) зобов'¤зуЇ кожну крањну вжити "заход≥в, що забезпечують захист в≥д впливу тютюнового диму на робочих м≥сц¤х усередин≥ прим≥щень, сусп≥льному транспорт≥ та в закритих громадських м≥сц¤х ≥ у в≥дпов≥дних випадках в ≥нших громадських м≥сц¤х". «верн≥ть увагу, що у вс≥х закритих виробничих ≥ громадських м≥сц¤х, а також у сусп≥льному транспорт≥, пал≥нн¤ може бути дозволено т≥льки в тому випадку, ¤кщо воно не створюЇ небезпеки вимушеного вдиханн¤ тютюнового диму. –озкритт¤ складу тютюнових вироб≥вонвенц≥¤ виходить з того, що регулюванн¤ складу тютюнових вироб≥в ≥ по≥нформован≥сть про цей склад Ї недостатн≥ми, ≥ тому доручаЇ " онференц≥њ стор≥н у консультац≥њ з компетентними м≥жнародними органами запропонувати кер≥вн≥ принципи ≥спиту й вим≥ру складу тютюнових вироб≥в ≥ вид≥люваних ними продукт≥в, а також регулюванн¤ цього складу ≥ вид≥люваних продукт≥в" (статт¤ 9). р≥м того, в≥дпов≥дно до онвенц≥њ, "приймаЇ ≥ зд≥йснюЇ ефективн≥ заходи з ≥нформуванн¤ громадськост≥ про токсичн≥ складов≥ тютюнових вироб≥в ≥ продукт≥в, що вони можуть вид≥л¤ти" (статт¤ 10). ÷им фактично визнаЇтьс¤, що нин≥шн≥ методи тестуванн¤ тютюнових вироб≥в, насамперед вим≥ру р≥вн¤ смол ≥ н≥котину, Ї застар≥лими ≥ ненад≥йними, а споживач≥ тютюнових вироб≥в не отримують належноњ ≥нформац≥њ про токсичн≥ компоненти тютюнових вироб≥в. —при¤нн¤ припиненню пал≥нн¤¬изнанн¤ тютюновоњ залежност≥ захворюванн¤м законом≥рно призвело до того, що в онвенц≥њ крањни погодилис¤ (—татт¤ 14) "вживати ефективних заход≥в дл¤ спри¤нн¤ припиненню вживанн¤ тютюну ≥ забезпеченн¤ адекватного л≥куванн¤ тютюновоњ залежност≥". ѕротид≥¤ незаконн≥й торг≥вл≥ тютюновими виробамияк показують досл≥дженн¤, основну частину контрабанди сигарет складають сигарети, що експортувалис¤ до ¤коњ-небудь крањни, але "зникл≥" при транзит≥. ƒл¤ боротьби з такою контрабандою крањни погодилис¤, щоб на вс≥ пачки й упаковки тютюнових вироб≥в було нанесене маркуванн¤ дл¤ наданн¤ допомоги у визначенн≥ походженн¤ тютюнових вироб≥в. р≥м того, в≥дпов≥дно до онвенц≥њ, вс≥ окрем≥ упаковки тютюнових вироб≥в дл¤ роздр≥бноњ й оптовоњ реал≥зац≥њ, що продаютьс¤ на њњ внутр≥шньому ринку, повинн≥ м≥стити наступний текст: "ѕродаж дозвол¤Їтьс¤ т≥льки у (включити назву крањни)" або будь-¤ке ≥нше ефективне маркуванн¤, що вказуЇ к≥нцевий пункт призначенн¤ або допомагаЇ визначити, чи над≥йшов даний вир≥б на законн≥й п≥дстав≥ дл¤ продажу на внутр≥шньому ринку. ќсновна перешкода дл¤ зд≥йсненн¤ онвенц≥њќсновною руш≥йною силою тютюновоњ еп≥дем≥њ Ї надприбутки тютюнових корпорац≥й. “ютюнова ≥ндустр≥¤ використовуЇ вс≥ на¤вн≥ в њњ розпор¤дженн≥ засоби, щоб не допустити або в≥дкласти прийн¤тт¤ закон≥в, що базуютьс¤ на положенн¤х онвенц≥њ. –оль неур¤дових орган≥зац≥й’оча за зд≥йсненн¤ положень онвенц≥њ несуть в≥дпов≥дальн≥сть насамперед ур¤ди крањн, що ратиф≥кували онвенц≥ю, зусиль т≥льки державних орган≥в недостатньо дл¤ усп≥шного вт≥ленн¤ передбачених онвенц≥Їю заход≥в. ќрган≥зац≥йн≥ ≥ ф≥нансов≥ питанн¤ виконанн¤ конвенц≥њ¬≥дпов≥дно до онвенц≥њ вс≥ крањни, що њњ п≥дписали, розпочнуть "заходи з розвитку ≥ спри¤нн¤ нац≥ональним досл≥дженн¤м ≥ з координац≥њ науково-досл≥дних програм в сфер≥ контролю над тютюном на рег≥ональному ≥ глобальному р≥вн¤х" (статт¤ 20). ѕри цьому буде зд≥йснюватис¤ "наданн¤ техн≥чних ≥ ф≥нансових ресурс≥в —екретар≥ату дл¤ наданн¤ допомоги —торонам, ¤к≥ Ї крањнами, що розвиваютьс¤, ≥ крањнами ≥з перех≥дною економ≥кою, у виконанн≥ ними своњх зобов'¤зань по досл≥дженн¤х, еп≥днагл¤дов≥ та обм≥н≥ ≥нформац≥Їю". |