оал≥ц≥¤ громадських орган≥зац≥й та ≥н≥ц≥атив
за в≥льну в≥д тютюнового диму ”крањну

√оловна стор≥нка

¬се про нас

ƒокументи
”часники
ѕроекти
Ѕюлетен≥
ѕрес-рел≥зи

ћи про все

Ќовини
јнал≥тика
«акони
Ќакази, постанови
–амкова  онвенц≥¤ з  онтролю над “ютюном
ƒосв≥д друз≥в
ќсновн≥ ‘акти ѕро “ютюн
Tobacco Control and Public Health in Eastern Europe
—айт противосто¤ни¤ табачной индустрии
÷ентр помощи бросающим курить  ¬»“
—истема »нформации на –усском ¤зыке по ѕрофилактике јлкогольных, “абачных и прочих »нтоксикантных ѕроблем
∆урнал тех, кто не боитс¤ быть трезвым
Alcohol and Drug Information Centre - ADIC-Ukraine
 

ќсновн≥ положенн¤ –амковоњ конвенц≥њ з контролю над тютюном

–амкова  онвенц≥¤ п≥дготовлена на п≥дстав≥ сучасних наукових даних про вплив вживанн¤ тютюну на здоров'¤ та анал≥зу ефективност≥ заход≥в з≥ зменшенн¤ цього вживанн¤.

¬плив тютюнових вироб≥в та тютюнового диму на здоров'¤

–  “ виходить з того, що "науков≥ дан≥ недвозначно п≥дтверджують, що споживанн¤ тютюну й вплив тютюнового диму Ї причиною смерт≥, хвороби й ≥нвал≥дност≥". ѕодекуди можна почути, що кур≥нн¤ - це просто "шк≥длива звичка", а сигарети - це природний продукт: "загорнута в пап≥р рослина".  онвенц≥¤ спростовуЇ таку думку ≥ визнаЇ, що "сигарети ≥ де¤к≥ ≥нш≥ вироби, що м≥ст¤ть тютюн, Ї високотехнолог≥чними виробами, розробленими таким чином, щоб створювати ≥ п≥дтримувати залежн≥сть, ≥ що багато компонент≥в, ¤к≥ вм≥щаютьс¤ в них, ≥ дим, що вони вид≥л¤ють, Ї фармаколог≥чно активними, токсичними, мутагенними ≥ канцерогенними", а також що "залежн≥сть в≥д тютюну класиф≥куЇтьс¤ в основних м≥жнародних класиф≥кац≥¤х хвороб ¤к окремий розлад".

≈фективн≥ заходи контролю над тютюном

ћетою  онвенц≥њ проголошено "захист нин≥шнього ≥ майбутнього покол≥нь в≥д руйн≥вних насл≥дк≥в дл¤ здоров'¤ людей, а також соц≥альних, еколог≥чних ≥ економ≥чних насл≥дк≥в споживанн¤ тютюну ≥ впливу тютюнового диму за допомогою забезпеченн¤ в≥дпов≥дних рамок дл¤ заход≥в контролю над тютюном, ¤к≥ п≥дл¤гають зд≥йсненню —торонами на нац≥ональному, рег≥ональному ≥ м≥жнародному р≥вн¤х, дл¤ того щоб пост≥йно й суттЇво скорочувати розповсюджен≥сть вживанн¤ тютюну ≥ впливу тютюнового диму".
ћасштаби тютюновоњ еп≥дем≥њ диктують необх≥дн≥сть прийн¤тт¤ найб≥льш д≥Ївих заход≥в дл¤ скороченн¤ споживанн¤ тютюну. ” св≥т≥ накопичений значний досв≥д заход≥в контролю над тютюном, що дозвол¤Ї визначити, ¤к≥ заходи ефективно зменшують споживанн¤ тютюну, а ¤к≥ н≥.  онвенц≥¤ базуЇтьс¤ на найб≥льш д≥Ївих п≥дходах, що довели свою ефективн≥сть у багатьох крањнах. ƒо них належать:

«аборона реклами

ўодо тютюновоњ реклами текст  онвенц≥њ (—татт¤ 13) говорить: "—торони визнають, що повна заборона на рекламу, стимулюванн¤ продажу ≥ спонсорство приведе до скороченн¤ споживанн¤ тютюнових вироб≥в". ÷им фактично за¤влено, що частков≥ обмеженн¤ тютюновоњ реклами не мають сенсу, тому що вони не привод¤ть до зниженн¤ споживанн¤ тютюну. “ому, в≥дпов≥дно до  онвенц≥њ, кожна крањна "у в≥дпов≥дност≥ з≥ своЇю конституц≥Їю або конституц≥йними принципами, вводить повну заборону на всю рекламу, стимулюванн¤ продажу ≥ спонсорство тютюнових вироб≥в". ¬ин¤ток зроблено т≥льки дл¤ крањн, не спроможних увести повну заборону через свою конституц≥ю або конституц≥йн≥ принципи, при цьому ц≥ крањни повинн≥ серйозно обмежити таку рекламу.  онституц≥¤ ”крањни (статт¤ 34) ц≥лком дозвол¤Ї ввести повну заборону тютюновоњ реклами.

≤нформац≥¤ на упаковц≥

”паковка тютюнових вироб≥в фактично Ї њхньою рекламою, при цьому вона дез≥нформуЇ споживача щодо реальних властивостей тютюнових вироб≥в ≥ њх впливу на здоров'¤. “ому  онвенц≥¤ (статт¤ 11) зобов'¤зуЇ, щоб: "упаковка ≥ маркуванн¤ тютюнових вироб≥в не стимулювали продаж тютюнового виробу будь-¤ким шл¤хом, що Ї хибним, що вводить в оману або створюЇ неправильне враженн¤ щодо його характеристик, впливу на здоров'¤, небезпеки або продукт≥в, що вид≥л¤ютьс¤, включаючи будь-¤кий терм≥н, опис, торг≥вельну марку, символ≥чний або будь-¤кий ≥нший знак, що пр¤мо чи опосередковано створюють помилкове враженн¤ про те, що визначений тютюновий вир≥б Ї менш шк≥дливим, н≥ж ≥нш≥ тютюнов≥ вироби. ¬они можуть включати так≥ терм≥ни, ¤к "з низьким зм≥стом смол", "легк≥", "дуже легк≥" або "м'¤к≥"".  онвенц≥¤ також пропонуЇ введенн¤ на упаковц≥ попереджень, що пер≥одично зм≥нюютьс¤ ≥ займають 50% площ≥ двох найб≥льших стор≥н упаковки або б≥льше, але н≥ в ¤кому раз≥ не менш 30% двох найб≥льших стор≥н упаковки.  р≥м того, на кожн≥й упаковц≥ маЇ м≥ститис¤ ≥нформац≥¤ про в≥дпов≥дн≥ компоненти тютюнових вироб≥в ≥ речовини, ¤к≥ вид≥л¤ютьс¤ при њх споживанн≥. ¬иконанн¤ таких вимог до упаковки дозволить споживачам одержувати б≥льш точну ≥нформац≥ю про тютюнов≥ вироби ≥ заохотить њх припинити споживанн¤.

ѕ≥двищенн¤ податк≥в

Ќер≥дко можна почути думку, що п≥двищенн¤ податк≥в ≥ ц≥н на тютюнов≥ вироби не маЇ сенсу, тому що люди все одне продовжують курити, ¤к ≥ ран≥ше. ќднак отриман≥ з багатьох крањн дан≥ дозволили ч≥тко записати в текст≥  онвенц≥њ (статт¤ 6): "—торони визнають, що ц≥нов≥ ≥ податков≥ заходи Ї ефективним ≥ важливим засобом зменшенн¤ споживанн¤ тютюну р≥зними групами населенн¤, особливо молоддю". ≤ хоча кожна крањна збер≥гаЇ за собою право визначати пол≥тику оподатковуванн¤, тепер п≥двищенн¤ податк≥в на тютюнов≥ вироби Ї вже не просто ф≥скальним заходом, а засобом захисту здоров'¤ населенн¤, ≥ вс≥ ур¤ди будуть зобов'¤зан≥ враховувати це при розгл¤д≥ питанн¤ про тютюнов≥ податки ≥ ц≥ни.

«ахист в≥д тютюнового диму

 онвенц≥¤ виходить ≥з "необх≥дност≥ прийн¤тт¤ заход≥в дл¤ захисту вс≥х людей в≥д впливу тютюнового диму".  онвенц≥¤ п≥шла дал≥ традиц≥йноњ ≥дењ про "захист прав некурц≥в" ≥ проголосила, що будь-¤ка людина, нав≥ть ¤ка сама курить, маЇ право бути захищеною в≥д примусового вдиханн¤ тютюнового диму, що випускаЇтьс¤ ≥ншими курц¤ми. ” зв'¤зку з цим  онвенц≥¤ (статт¤ 8) зобов'¤зуЇ кожну крањну вжити "заход≥в, що забезпечують захист в≥д впливу тютюнового диму на робочих м≥сц¤х усередин≥ прим≥щень, сусп≥льному транспорт≥ та в закритих громадських м≥сц¤х ≥ у в≥дпов≥дних випадках в ≥нших громадських м≥сц¤х". «верн≥ть увагу, що у вс≥х закритих виробничих ≥ громадських м≥сц¤х, а також у сусп≥льному транспорт≥, пал≥нн¤ може бути дозволено т≥льки в тому випадку, ¤кщо воно не створюЇ небезпеки вимушеного вдиханн¤ тютюнового диму.

–озкритт¤ складу тютюнових вироб≥в

 онвенц≥¤ виходить з того, що регулюванн¤ складу тютюнових вироб≥в ≥ по≥нформован≥сть про цей склад Ї недостатн≥ми, ≥ тому доручаЇ " онференц≥њ стор≥н у консультац≥њ з компетентними м≥жнародними органами запропонувати кер≥вн≥ принципи ≥спиту й вим≥ру складу тютюнових вироб≥в ≥ вид≥люваних ними продукт≥в, а також регулюванн¤ цього складу ≥ вид≥люваних продукт≥в" (статт¤ 9).  р≥м того, в≥дпов≥дно до  онвенц≥њ, "приймаЇ ≥ зд≥йснюЇ ефективн≥ заходи з ≥нформуванн¤ громадськост≥ про токсичн≥ складов≥ тютюнових вироб≥в ≥ продукт≥в, що вони можуть вид≥л¤ти" (статт¤ 10). ÷им фактично визнаЇтьс¤, що нин≥шн≥ методи тестуванн¤ тютюнових вироб≥в, насамперед вим≥ру р≥вн¤ смол ≥ н≥котину, Ї застар≥лими ≥ ненад≥йними, а споживач≥ тютюнових вироб≥в не отримують належноњ ≥нформац≥њ про токсичн≥ компоненти тютюнових вироб≥в.

—при¤нн¤ припиненню пал≥нн¤

¬изнанн¤ тютюновоњ залежност≥ захворюванн¤м законом≥рно призвело до того, що в  онвенц≥њ крањни погодилис¤ (—татт¤ 14) "вживати ефективних заход≥в дл¤ спри¤нн¤ припиненню вживанн¤ тютюну ≥ забезпеченн¤ адекватного л≥куванн¤ тютюновоњ залежност≥".

ѕротид≥¤ незаконн≥й торг≥вл≥ тютюновими виробами 

як показують досл≥дженн¤, основну частину контрабанди сигарет складають сигарети, що експортувалис¤ до ¤коњ-небудь крањни, але "зникл≥" при транзит≥. ƒл¤ боротьби з такою контрабандою крањни погодилис¤, щоб на вс≥ пачки й упаковки тютюнових вироб≥в було нанесене маркуванн¤ дл¤ наданн¤ допомоги у визначенн≥ походженн¤ тютюнових вироб≥в.  р≥м того, в≥дпов≥дно до  онвенц≥њ, вс≥ окрем≥ упаковки тютюнових вироб≥в дл¤ роздр≥бноњ й оптовоњ реал≥зац≥њ, що продаютьс¤ на њњ внутр≥шньому ринку, повинн≥ м≥стити наступний текст: "ѕродаж дозвол¤Їтьс¤ т≥льки у (включити назву крањни)" або будь-¤ке ≥нше ефективне маркуванн¤, що вказуЇ к≥нцевий пункт призначенн¤ або допомагаЇ визначити, чи над≥йшов даний вир≥б на законн≥й п≥дстав≥ дл¤ продажу на внутр≥шньому ринку. 

ќсновна перешкода дл¤ зд≥йсненн¤  онвенц≥њ

ќсновною руш≥йною силою тютюновоњ еп≥дем≥њ Ї надприбутки тютюнових корпорац≥й. “ютюнова ≥ндустр≥¤ використовуЇ вс≥ на¤вн≥ в њњ розпор¤дженн≥ засоби, щоб не допустити або в≥дкласти прийн¤тт¤ закон≥в, що базуютьс¤ на положенн¤х  онвенц≥њ.
“ому  онвенц≥¤ визнаЇ "необх≥дн≥сть ви¤вл¤ти пильн≥сть щодо будь-¤ких спроб тютюновоњ промисловост≥ п≥д≥рвати або звести нан≥вець зусилл¤ з контролю над тютюном ≥ необх≥дн≥сть у по≥нформованост≥ про д≥¤льн≥сть тютюновоњ промисловост≥, що впливаЇ на зусилл¤ з контролю над тютюном". ” «агальних зобов'¤занн¤х  онвенц≥њ (статт¤ 5) записано: "ѕри розробц≥ ≥ зд≥йсненн≥ своЇњ пол≥тики громадськоњ охорони здоров'¤ з контролю над тютюном —торони д≥ють таким чином, щоб захистити свою пол≥тику в≥д впливу комерц≥йних ≥ ≥нших корпоративних ≥нтерес≥в тютюновоњ промисловост≥". “аким чином, розробка законодавства ≥ пол≥тичних заход≥в у сфер≥ контролю над тютюном маЇ зд≥йснюватис¤ без участ≥ представник≥в тютюнових компан≥й. 
”  онвенц≥њ особливо п≥дкреслено, що до розробки та зд≥йсненн≥ програм ≥ стратег≥й у сфер≥ боротьби проти тютюну не можуть залучатис¤ приватн≥ установи ≥ неур¤дов≥ орган≥зац≥њ, пов'¤зан≥ з тютюновою промислов≥стю (статт¤ 12). ÷е означаЇ, що ур¤довим закладам необх≥дно припинити сп≥вроб≥тництво з ф≥нансованими тютюновою промислов≥стю орган≥зац≥¤ми в таких сферах, ¤к проф≥лактичн≥ програми в школах.
 р≥м того, у статт≥ 19  онвенц≥њ записано: "« метою контролю над тютюном —торони розгл¤дають можлив≥сть прийн¤тт¤ законодавчих заход≥в або розвитку ≥снуючого законодавства дл¤ р≥шенн¤, при необх≥дност≥, питань карноњ ≥ цив≥льноњ в≥дпов≥дальност≥, включаючи у в≥дпов≥дних випадках компенсац≥ю". ÷е означаЇ, що будуть розгл¤датис¤ питанн¤ про в≥дпов≥дальн≥сть тютюновоњ промисловост≥ за нанесений њњ виробами збиток, на зразок справ, що розгл¤даютьс¤ в судах —Ўј щодо американських тютюнових компан≥й.

–оль неур¤дових орган≥зац≥й

’оча за зд≥йсненн¤ положень  онвенц≥њ несуть в≥дпов≥дальн≥сть насамперед ур¤ди крањн, що ратиф≥кували  онвенц≥ю, зусиль т≥льки державних орган≥в недостатньо дл¤ усп≥шного вт≥ленн¤ передбачених  онвенц≥Їю заход≥в. 
” текст≥  онвенц≥њ ч≥тко зазначено: "ƒл¤ дос¤гненн¤ мети  онвенц≥њ ≥ њњ протокол≥в необх≥дна участь громад¤нського сусп≥льства" ≥ п≥дкреслено "особливий внесок неур¤дових орган≥зац≥й ≥ ≥нших член≥в громад¤нського сусп≥льства, не зв'¤заних з тютюновою промислов≥стю у зусилл¤ з контролю над тютюном на нац≥ональному ≥ м≥жнародному р≥вн¤х, а також життЇво важливе значенн¤ њхньоњ участ≥ в нац≥ональних ≥ м≥жнародних зусилл¤х ≥з контролю над тютюном". ¬≥дпов≥дно до статт≥ 12  онвенц≥њ, кожна крањна зд≥йснюЇ "ефективн≥ законодавч≥, виконавч≥, адм≥н≥стративн≥ або ≥нш≥ заходи, спр¤мован≥ на спри¤нн¤Е ≥нформуванню й участ≥ державних ≥ приватних установ ≥ неур¤дових орган≥зац≥й, не зв'¤заних з тютюновою промислов≥стю, у розробц≥ ≥ зд≥йсненн≥ м≥жсекторальних програм ≥ стратег≥й в галуз≥ контролю над тютюном". 

ќрган≥зац≥йн≥ ≥ ф≥нансов≥ питанн¤ виконанн¤ конвенц≥њ

¬≥дпов≥дно до  онвенц≥њ вс≥ крањни, що њњ п≥дписали, розпочнуть "заходи з розвитку ≥ спри¤нн¤ нац≥ональним досл≥дженн¤м ≥ з координац≥њ науково-досл≥дних програм в сфер≥ контролю над тютюном на рег≥ональному ≥ глобальному р≥вн¤х" (статт¤ 20). ѕри цьому буде зд≥йснюватис¤ "наданн¤ техн≥чних ≥ ф≥нансових ресурс≥в —екретар≥ату дл¤ наданн¤ допомоги —торонам, ¤к≥ Ї крањнами, що розвиваютьс¤, ≥ крањнами ≥з перех≥дною економ≥кою, у виконанн≥ ними своњх зобов'¤зань по досл≥дженн¤х, еп≥днагл¤дов≥ та обм≥н≥ ≥нформац≥Їю".
ѕередбачаЇтьс¤ "наданн¤ науково-техн≥чного, юридичного й ≥ншого досв≥ду дл¤ створенн¤ ≥ зм≥цненн¤ нац≥ональних стратег≥й, план≥в ≥ програм в галуз≥ контролю над тютюном, спр¤мованих на зд≥йсненн¤  онвенц≥њ", а також "наданн¤, у в≥дпов≥дних випадках, необх≥дних матер≥ал≥в, устаткуванн¤ ≥ матер≥ально-техн≥чноњ п≥дтримки дл¤ стратег≥й, план≥в ≥ програм в галуз≥ контролю над тютюном" (статт¤ 22).  рањни, що п≥дписали  онвенц≥ю, мають спри¤ти "забезпеченню ф≥нансуванн¤ розробки ≥ зм≥цненн¤ багатосекторальних усеб≥чних програм контролю над тютюном —тор≥н, що Ї крањнами, що розвиваютьс¤, ≥ —тор≥н з перех≥дною економ≥кою".  р≥м того, заохочуЇтьс¤ наданн¤ " ф≥нансовоњ п≥дтримки —торонам, що Ї крањнами, що розвиваютьс¤, ≥ крањнами з перех≥дною економ≥кою, з метою наданн¤ њм допомоги в дотриманн≥ ними своњх зобов'¤зань по ц≥й  онвенц≥њ " (статт¤ 26).

horizontal rule

http://adic-ukraine.narod.ru /coalition/

Hosted by uCoz