Коаліція громадських організацій та ініціатив
за вільну від тютюнового диму Україну

Головна сторінка

Все про нас

Документи
Учасники
Проекти
Бюлетені
Прес-релізи

Ми про все

Новини
Аналітика
Закони
Накази, постанови
Рамкова Конвенція з Контролю над Тютюном
Досвід друзів
Основні Факти Про Тютюн
Tobacco Control and Public Health in Eastern Europe
Сайт противостояния табачной индустрии
Центр помощи бросающим курить КВИТ
Система Информации на Русском языке по Профилактике Алкогольных, Табачных и прочих Интоксикантных Проблем
Журнал тех, кто не боится быть трезвым
Alcohol and Drug Information Centre - ADIC-Ukraine
 

Рамкова Конвенція по Контролю над Тютюном та її переваги для України

Текст підготовлено в 2001 році

Глобальна тютюнова епідемія не обминула стороною нашу країну. За даними ВООЗ тютюн щорічно вбиває 4 мільйона людей в світі. 120 тисяч таких смертей припадає на Україну. Це означає, що кожні 4,5 хвилини від викликаних тютюном хвороб громадян України стає на одного менше. Вживання тютюну веде до великого рівня захворюваності, який несумісний з завданнями життєздатного розвитку та добробуту для всіх. Це також є величезним тягарем для економіки. За підрахунками Всесвітнього Банку чисті втрати від тютюну для глобальної економіки дорівнюють 200 мільярдів доларів. З них на Україну припадає приблизно 2 мільярда. 
Розмах і глибина теперішньої і майбутньої тютюнової епідемії у усьому світі означає, що назріла нагальна потреба прийняття міжнародних заходів контролю над тютюном. Хоча в багатьох країнах прийняті закони про контроль над тютюном, заходи протистояння небезпеці споживання тютюну в межах окремої країни обмежені, бо деякі ключові елементи (наприклад, контрабанда) перетинають межі держав. Агресивна маркетингова діяльність транснаціональних тютюнових компаній загрожує життю і здоров'ю людей у всіх країнах.
У травні 1996 року, з метою прийняття заходів щодо глобальної тютюнової пандемії, Сорок Дев'ята Всесвітня Асамблея Охорони Здоров'я звернулася до генерального директора Всесвітньої Організації Охорони Здоров'я (ВООЗ) з проханням виступити з ініціативою розробки міжнародної Рамкової Конвенції по Контролю над Тютюном (РККТ). Генерального директора попросили включити в рамкову конвенцію стратегію, що заохотить держави, які є членами ВООЗ, швидко просуватися до прийняття всебічної політики контролю над тютюном, а також звернути увагу на ті аспекти контролю над тютюном, що виходять за національні межі. 
Міжнародні організації розробили ряд механізмів, що сприяють прийняттю міжнародних угод і дій по глобальних проблемах. Загалом, існує дві категорії міжнародних угод, що можуть бути використані для просування стратегії ВООЗ по проблемі тютюну: (1) міжнародні резолюції, що не накладають зобов'язань, (2) документи, що накладають юридичні зобов'язання.
Рамкова конвенція з відповідними протоколами є документом, що накладає юридичні зобов'язання, і пропонує підхід, якій можна зустріти в численних договорах по правах людини і з охорони навколишнього середовища. Важлива перевага рамкової конвенції-протоколу складається в їх гнучкості. В такому випадку ми не намагаємося вирішити усі важливі питання в одному документі; кожне питання вирішується в рамках окремого договору. Спочатку держави приймають рамкову конвенцію, що закликає до співробітництва в досягненні широко позначених цілей, залишаючи відкритою можливість для сторін приймати послідовно окремі протоколи, що містять конкретні заходи для виконання цих цілей.
Підхід рамкова конвенція-протокол грунтується на тому, що зобов'язання, поділені на невеликі, легше здійснювани частини, швидше просувають нас до досягнення загальної мети. У більшості рамкових договорів протоколи поділяються в першу чергу по тематиках. В РККТ обговорюються наступні напрями: податки; контрабанда; реклама і спонсорство; тестування й інформація про наявність токсичних і інших складових; дизайн і етикетки тютюнових упаковувань; тютюн і аграрна політика; лікування тютюнової залежності; співробітництво й обмін інформацією.

Податки

В тих країнах, де податки на тютюнові вироби поступово збільшувалися одночасно досягалися дві мети: зменшення рівня паління серед населення та збільшення доходів державного бюджету. Така політика повністю виправдала себе в Україні: з 1996 по 1999 доходи держави від акцизних податків на тютюн в доларовому еквіваленті зросли в 4 рази. Подальше впровадження такої політики гальмується різницею в рівні податків в Україні та сусідніх країнах (в Росії вони менше, в Польщі - більше). Для того, щоб уникнути істотного розходження в цінах між сусідніми країнами необхідна гармонізація оподатковування тютюнових продуктів на міжнародному рівні. Цього можна досягти лише за допомогою міжнародного договору, такого як РККТ.

Контрабанда

Відомо, що значну частину тютюнового ринку України складає контрабанда. Ця проблема має нагальне значення для більшості країн і зрозуміло, що жодна країна не здатна вирішити цю проблему сама. Про міжнародний розмах цієї проблеми свідчить той факт, що світовий експорт тютюнових виробів на третину вищий за світовий імпорт. Контрабандисти всіх країн чудово узгоджують свої дії і протистояти їм зможе тільки узгодження дій урядів всіх країн
Щоб запобігти контрабаді міжнародні перевезення сигарет повинні здійснюватися під суворим контролем. Розробку механізму цього контролю в рамках одного з протоколів і ставить собі за мету Рамкова Конвенція по Контролю над Тютюном.

Реклама і спонсорство

В тих країнах, де всі форми реклами тютюну заборонені, як то Франція, Нова Зеландія, Норвегія та інші, спостерігається істотне зменшення рівня паління серед населення. Проведенні опитування свідчать, що переважна більшість громадян України підтримує заборону тютюнової реклами. Звичайно, є побоювання що така реклама може прийти до нас з інших країн. Тільки всесвітня заборона реклами всіх тютюнових виробів може сприяти припиненню реклами тютюну в імпортних часописах, а також під час трансляції подій національного і міжнародного характеру. Заходи по поступовому обмеженню реклами тютюну з метою її повної заборони є предметом ще одного протоколу РККТ.

Методи тестування

Оскільки тютюнопаління однаково шкодить людям всіх країн цілком виправданим є поступова гармонізація в усіх країнах, в тому числі в Україні правил, що стосуються вмісту токсичних компонентів у тютюнових виробах. Процедури тестування на предмет визначення певних інгредієнтів у тютюнових виробах повинні виходити з прийнятих у міжнародному масштабі методик, що дозволять споживачам мати у своєму розпорядженні точні дані про те, які саме складові надходять у їхній організм при вживанні цих виробів. Оновлення на сучасному технічному рівні та гармонізація методів тестування є ще одним з завдань РККТ.

Упаковка та етикетки

Великі за розміром та різноманітні за змістом медичні попередження на пачках сигарет вже довели свою ефективність в Канаді, Австралії, Польщі та інших країнах. Сучасний дизайн пачок сигарет в Україні не сприяє меті суспільного здоров'я - зменшенню рівня паління серед населення. Домовленості у відношенні елементів дизайну упаковки на міжнародному рівні могли б сприяти поліпшенню торгових взаємовідносин і зміцненню суспільного здоров'я.

Сільське господарство

Субсидії виробникам тютюну в країнах Європейського Союзу деформують ринок тютюну в Україні і стимулюють споживання за допомогою імпорту дешевого тютюну. РККТ буде сприяти плавному перехіду господарств, що вирощують тютюн на вирощування корисної для здоров'я продукції.

Лікування тютюнової залежності

Тисячі громадян України бажають кинути палити. На жаль, цьому заважає залежність від тютюну. Ефективність існуючих методик дуже низька. РККТ буде сприяти впровадженню найсучасніших методик лікування тютюнової залежності в усіх країнах.

Обмін інформацією

Україна відчуває брак інформації з проблем наслідків вживання тютюну для здоров'я та ефективності заходів протистояння тютюнової епідемії. РККТ забезпечить стандартизовані підходи до глобального моніторингу тютюнової епідемії й оцінці ефективності політики контролю над тютюном.

Таким чином, завдяки участі в Рамковій Конвенції по Контролю над Тютюном Україна зможе:
1. Поступово підвищувати податки на тютюн і отримувати додаткові доходи до держбюджету.
2. Суттєво зменишити обсяги контрабанди тютюнових виробів.
3. Домогтися ліквідації негативного впливу реклами тютюну на населення, особливо молодь.
4. Допомогти тисячам українських курців назавжди кинути палити.
5. Зменшити токсичність тютюнових виробів.
6. Допомогти селянам, що вирощують тютюн, перейти до виробництва більш перспективних культур.
7. Вчасно отримувати найсучаснішу інформацію, яка буде сприяти ефективності заходів контролю над тютюном.
Найголовнішим ж є те, що за допомогою Конвенції ми зможемо зберігти громадянам України багато років життя.

Участь в розробці Рамковій Конвенції по Контролю над Тютюном не вимагає від України фінансових витрат. Більш того, Україна безкоштовно отримувате від ВООЗ інформаційну та технічну допомогу. Передбачається створення спеціального міжнародного фонду, зокрема для допомоги тим селянам, що переходять від вирощування тютюну до вирощування інших культур, а також інших заходів контролю над тютюном. Україна, як і інші країни, економіка яких ще недостатньо розвинута, зможе отримувати кошти з цього фонду. 
Оскільки конкретні забов'язання будуть накладатися на держави - учасниці Конвенції лише в додаткових протоколах, Україна може відкласти, або навіть відмовитися від підписання того чи іншого протоколу, якщо він буде протирічити її інтересам (хоча це дуже маловирогідно).
Таким чином, для України є всі підстави взяти найактивнішу участь в розробці та найскорішому прийнятті Рамкової Конвенції по Контролю над Тютюном.

horizontal rule

http://adic-ukraine.narod.ru /coalition/

Hosted by uCoz