—’¬јЋ≈Ќќ
розпор¤дженн¤м аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни
в≥д 4 червн¤ 2008 р. є 797-р
ќЌ÷≈ѕ÷≤я
ƒержавноњ ц≥льовоњ соц≥альноњ програми
зменшенн¤ шк≥дливого впливу тютюну на здоровТ¤
населенн¤ на 2008Ч2012 роки
¬изначенн¤
проблеми, на розвТ¤занн¤
¤коњ спр¤мовуЇтьс¤ ѕрограма
“ютюнокур≥нн¤ Ї одним з
найб≥льш негативних чинник≥в, що впливають на здоровТ¤
населенн¤, зокрема призвод¤ть до виникненн¤ серцево-судинних та
хрон≥чних легеневих захворювань, р≥зноман≥тноњ онколог≥чноњ
патолог≥њ. «а оц≥нками експерт≥в ¬ќќ«, в ”крањн≥ в≥д хвороб,
повТ¤заних з кур≥нн¤м, щороку помираЇ майже 100 тис. ос≥б, що
становить 13 в≥дсотк≥в загального р≥вн¤ смертност≥.
—л≥д зазначити, що небезпечним
Ї пасивне кур≥нн¤, особливо дл¤ д≥тей та молод≥. ¬ќќ« д≥йшла
висновку про те, що пасивне кур≥нн¤ може бути причиною
бронх≥т≥в, пневмон≥њ, напад≥в астми, ≥нфекц≥й середнього вуха,
серцево-судинних та невролог≥чних ускладнень тощо. Ќеобх≥дно
також враховувати т≥сний звТ¤зок м≥ж кур≥нн¤м та наркоман≥Їю Ч
серед наркоман≥в 85 в≥дсотк≥в тих, хто курив чи курить.
ѕ≥двищеним Ї ризик розвитку наркотичноњ залежност≥ серед
п≥дл≥тк≥в, матер≥ ¤ких курили п≥д час ваг≥тност≥.
«а даними опитуванн¤
ƒержкомстату, р≥вень тютюнокур≥нн¤ серед ос≥б 12 рок≥в ≥ старше
п≥двищивс¤ з 22,9 в≥дсотка в 2002 роц≥ до 25,4 в≥дсотка в
2006 роц≥. «агальна к≥льк≥сть курц≥в дос¤гаЇ майже 10 млн. ос≥б.
ќбс¤ги виробництва тютюнових
вироб≥в в ”крањн≥ за останн≥ пТ¤ть рок≥в зб≥льшилис¤ майже на 50
в≥дсотк≥в.
“ютюновий дим, сигаретн≥
недопалки, а також в≥дходи тютюнового виробництва Ї чинниками
забрудненн¤ навколишнього природного середовища.
јнал≥з причин виникненн¤ проблеми та обірунтуванн¤
необх≥дност≥ њњ розвТ¤занн¤ програмним методом
«б≥льшенн¤ обс¤г≥в вживанн¤
тютюнових вироб≥в в ”крањн≥ зумовлено розвитком њх виробництва
та актив≥зац≥Їю рекламноњ д≥¤льност≥ виробник≥в, недосконал≥стю
законодавства у сфер≥ контролю над тютюном, недостатн≥стю
контролюючих та регулюючих заход≥в, в≥дсутн≥стю д≥Ївого
механ≥зму захисту населенн¤ в≥д впливу тютюнового диму в
громадських м≥сц¤х, на виробництв≥ та в навчальних закладах,
недосконал≥стю просв≥тницькоњ роботи з питань здорового способу
житт¤ серед молодого покол≥нн¤, недостатньою к≥льк≥стю
квал≥ф≥кованих медичних, педагог≥чних та соц≥альних прац≥вник≥в,
здатних ефективно протисто¤ти поширенню кур≥нн¤, низьким р≥внем
≥нформуванн¤ населенн¤ про ризики ≥ шк≥длив≥ насл≥дки кур≥нн¤,
недоступн≥стю дл¤ переважноњ б≥льшост≥ ос≥б, що вживають тютюн,
препарат≥в, що допомагають позбутис¤ тютюновоњ залежност≥.
¬ ”крањн≥ заборонено
розм≥щувати рекламу тютюнових вироб≥в у рад≥о- ≥ телепрограмах,
частково у друкованих засобах масовоњ ≥нформац≥њ, поблизу
навчальних заклад≥в тощо. ѕроте дедал≥ част≥ше провод¤тьс¤
рекламн≥ акц≥њ у вигл¤д≥ роз≥грашу таких приз≥в, що фактично
заохочують до вживанн¤ тютюнових вироб≥в.
÷≥нова та податкова пол≥тика
щодо тютюнових вироб≥в залишаЇтьс¤ недосконалою. Ќа сьогодн≥
акцизний зб≥р на тютюнов≥ вироби в ”крањн≥ Ї одним ≥з найнижчих
у ™вроп≥. ” той же час акцизний зб≥р Ї ≥нструментом впливу
держави на споживанн¤ товар≥в, шк≥дливих дл¤ здоровТ¤.
«а даними опитувань, дв≥
третини ос≥б, що вживають тютюн, хочуть припинити курити, але не
можуть зробити цього без медичноњ допомоги. «а даними виб≥ркових
досл≥джень ≤нституту кард≥олог≥њ ≥мен≥ академ≥ка
ћ. ƒ. —тражеска јкадем≥њ медичних наук, таку допомогу пропонують
час в≥д часу лише 12,7 в≥дсотка с≥мейних л≥кар≥в, терапевт≥в,
кард≥олог≥в та ≥нших спец≥ал≥ст≥в, а 9,9 в≥дсотка з них робл¤ть
це пост≥йно. –азом з тим спостер≥гаЇтьс¤ поширенн¤ кур≥нн¤ серед
медичних прац≥вник≥в: курить
43,4 в≥дсотка чолов≥к≥в ≥ 15 в≥дсотк≥в ж≥нок. «аруб≥жними
досл≥дженн¤ми доведено, що так≥ прац≥вники значно менше надають
допомогу курц¤м з метою позбавленн¤ тютюновоњ залежност≥.
р≥м того, значною перешкодою у
запоб≥ганн≥ кур≥нню серед д≥тей та молод≥ Ї висока поширен≥сть
кур≥нн¤ серед педагог≥в, виховател≥в.
—в≥товий досв≥д св≥дчить, що
посл≥довна комплексна державна пол≥тика, спр¤мована на зм≥цненн¤
здоровТ¤ населенн¤ шл¤хом зниженн¤ р≥вн¤ поширенн¤ кур≥нн¤,
створенн¤ безпечного дл¤ житт¤ ≥ здоровТ¤ довк≥лл¤ даЇ вагом≥
позитивн≥ результати. ѕроте на даний час ”крањна залишаЇтьс¤
серед небагатьох крањн ™вропи, ¤к≥ не вживають заход≥в до
розвТ¤занн¤ проблеми тютюнокур≥нн¤ програмним методом.
—л≥д зазначити, що проблему
зменшенн¤ шк≥дливого впливу тютюну на здоровТ¤ населенн¤
неможливо розвТ¤зати лише зусилл¤ми ћќ« у звТ¤зку з тим, що дл¤
цього необх≥дно провести осв≥тн≥, соц≥альн≥, ≥нформац≥йн≥,
економ≥чн≥, законодавч≥ та ≥нш≥ заходи за участю центральних та
м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади, орган≥в м≥сцевого
самовр¤дуванн¤, а також громадських орган≥зац≥й.
ќсновою дл¤ проведенн¤ широкоњ
загальнодержавноњ роботи, спр¤мованоњ на зменшенн¤ шк≥дливого
впливу тютюну на здоровТ¤ населенн¤, Ї «акон ”крањни Уѕро заходи
щодо попередженн¤ та зменшенн¤ вживанн¤ тютюнових вироб≥в ≥ њх
шк≥дливого впливу на здоровТ¤ населенн¤Ф, прийн¤тий у 2005 роц≥,
та –амкова конвенц≥¤ ¬ќќ« ≥з боротьби проти тютюну, ¤ку ”крањна
ратиф≥кувала 15 березн¤ 2006 року.
ћета ѕрограми
ћетою ѕрограми Ї забезпеченн¤
збереженн¤ та зм≥цненн¤ здоровТ¤ населенн¤, захисту в≥д
насл≥дк≥в споживанн¤ тютюну ≥ впливу тютюнового диму,
м≥н≥м≥зац≥њ соц≥альних, еколог≥чних та економ≥чних насл≥дк≥в
тютюнокур≥нн¤ шл¤хом проведенн¤ заход≥в боротьби проти тютюну на
нац≥ональному та м≥сцевому р≥вн≥.
¬изначенн¤ оптимального вар≥анта розвТ¤занн¤ проблеми
ѕрот¤гом останн≥х рок≥в в ”крањн≥ з метою розвТ¤занн¤ проблеми
поширенн¤ вживанн¤ тютюну зд≥йснювалис¤ так≥ заходи:
проведенн¤ належного
≥нформуванн¤ споживач≥в, особливо д≥тей та п≥дл≥тк≥в, про
шк≥длив≥сть тютюнових вироб≥в;
наданн¤ допомоги у л≥куванн≥
тютюновоњ залежност≥, у тому числ≥ ≥з залученн¤м медичних
установ ≥ заклад≥в ус≥х форм власност≥;
поступове п≥двищенн¤ ставок
акцизного збору на тютюнов≥ вироби;
обмеженн¤ реклами тютюнових
вироб≥в;
зд≥йсненн¤ виб≥ркового контролю
за вживанн¤м тютюнових вироб≥в у громадських та на робочих
м≥сц¤х без застосуванн¤ суворих санкц≥й до порушник≥в.
як св≥дчать досв≥д ≥нших крањн
≥ результати зд≥йсненн¤ зазначених заход≥в в ”крањн≥, такий
вар≥ант не лише не спри¤Ї розвТ¤занню проблеми тютюнокур≥нн¤, а,
навпаки, призводить до њњ загостренн¤.
¬ар≥антом ефективного
розвТ¤занн¤ зазначеноњ проблеми Ї зд≥йсненн¤ комплексу таких
заход≥в:
проведенн¤ ц≥леспр¤мованоњ
проф≥лактичноњ роботи серед широких верств населенн¤, особливо
серед д≥тей та молод≥, з метою п≥двищенн¤ р≥вн¤ по≥нформованост≥
про шк≥дливий вплив тютюнокур≥нн¤ на здоровТ¤, токсичн≥ речовини
тютюнового диму, методи припиненн¤ вживанн¤ тютюну;
створенн¤ системи наданн¤
допомоги у припиненн≥ вживанн¤ тютюну ≥ забезпеченн¤ л≥куванн¤
тютюновоњ залежност≥ з в≥дпов≥дним навчанн¤м медичних
прац≥вник≥в;
щор≥чне п≥двищенн¤ ставок
акцизного збору на тютюнов≥ вироби з метою забезпеченн¤
зростанн¤ реальних ц≥н на так≥ вироби з одночасним вжитт¤м
заход≥в дл¤ л≥кв≥дац≥њ вс≥х форм незаконноњ торг≥вл≥ тютюновими
виробами;
встановленн¤ заборони щодо:
- поширенн¤ будь-¤коњ реклами
тютюнових вироб≥в, зокрема шл¤хом наданн¤ њх виробниками
спонсорськоњ допомоги, стимулюванн¤ продажу таких вироб≥в;
- кур≥нн¤ у громадських та на
робочих м≥сц¤х.
¬иконанн¤ зазначеного комплексу
заход≥в в≥дпов≥датиме положенн¤м –амковоњ конвенц≥њ ¬ќќ« ≥з
боротьби проти тютюну ≥ дасть змогу суттЇво знизити р≥вень
поширенн¤ вживанн¤ тютюнових вироб≥в та в≥дпов≥дно р≥вень
захворюваност≥ ≥ смертност≥, спричинених вживанн¤м тютюну або
впливом тютюнового диму.
Ўл¤хи ≥ способи розвТ¤занн¤ проблеми,
строк виконанн¤ ѕрограми
–озвТ¤занн¤ проблеми можливе
шл¤хом зд≥йсненн¤ комплексу заход≥в двома етапами.
Ќа першому етап≥ (2008Ч2010
роки) необх≥дно:
удосконалити нормативно-правову
базу;
розробити програми п≥дготовки ≥
п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ медичних, фармацевтичних, соц≥альних та
педагог≥чних прац≥вник≥в ≥ кер≥вник≥в, ¤к≥ забезпечують
зд≥йсненн¤ заход≥в щодо запоб≥ганн¤ ≥ зменшенн¤ обс¤г≥в вживанн¤
тютюнових вироб≥в та л≥куванн¤ тютюновоњ залежност≥;
включити до програм п≥дготовки
медичних, фармацевтичних, соц≥альних ≥ педагог≥чних прац≥вник≥в
вивченн¤ питань застосуванн¤ засоб≥в ≥ вжитт¤ заход≥в дл¤
проф≥лактики та припиненн¤ вживанн¤ тютюнових вироб≥в;
≥нформувати населенн¤ про
небезпеку дл¤ здоровТ¤, повТ¤зану з вживанн¤м тютюну, ≥ вплив
тютюнового диму, його негативн≥ економ≥чн≥ та еколог≥чн≥
насл≥дки, шк≥длив≥ речовини та ≥нгред≥Їнти, що м≥ст¤тьс¤ у
склад≥ тютюнових вироб≥в та вид≥л¤ютьс¤ з тютюновим димом, а
також переваги припиненн¤ вживанн¤ тютюну ≥ здорового способу
житт¤;
розробити механ≥зм координац≥њ
роботи центральних орган≥в виконавчоњ влади у сфер≥ проф≥лактики
тютюнокур≥нн¤ серед широких верств населенн¤, особливо серед
д≥тей та молод≥, з метою п≥двищенн¤ р≥вн¤ по≥нформованост≥ про
шк≥дливий вплив тютюну на здоровТ¤;
забезпечити проведенн¤ заход≥в
з д≥агностики, проф≥лактики та л≥куванн¤ тютюновоњ залежност≥,
в≥дпов≥дного консультуванн¤;
ознайомити медичних прац≥вник≥в
заклад≥в охорони здоровТ¤ ус≥х форм власност≥ з методами наданн¤
особам, ¤к≥ бажають позбутис¤ залежност≥ в≥д вживанн¤ тютюнових
вироб≥в, в≥дпов≥дноњ л≥кувально-проф≥лактичноњ допомоги, а також
розробити та впровадити у практику роботи стандарти ¤кост≥
наданн¤ такоњ допомоги.
Ќа другому етап≥ (2010Ч2012
роки) передбачаЇтьс¤:
створити нац≥ональну систему
мон≥торингу та еп≥дем≥олог≥чного нагл¤ду за вживанн¤м тютюну;
запровадити систему обл≥ку
ос≥б, ¤к≥ кур¤ть ≥ звернулис¤ за допомогою до заклад≥в охорони
здоровТ¤ ус≥х форм власност≥;
проводити науков≥ досл≥дженн¤
щодо запоб≥ганн¤ ≥ зменшенн¤ обс¤г≥в вживанн¤ тютюнових вироб≥в,
л≥куванн¤ залежност≥ в≥д њх вживанн¤;
забезпечити участь у сп≥впрац≥
з в≥дпов≥дними м≥жнародними орган≥зац≥¤ми з питань контролю та
протид≥њ протиправному об≥гу тютюнових вироб≥в дл¤ зд≥йсненн¤
сп≥льних заход≥в щодо запоб≥ганн¤ поширенню вживанн¤ тютюнових
вироб≥в та боротьби з тютюнокур≥нн¤м.
ќч≥куван≥ результати виконанн¤ ѕрограми,
визначенн¤ њњ ефективност≥
¬иконанн¤ ѕрограми дасть змогу:
зменшити обс¤ги вживанн¤
тютюнових вироб≥в ≥ знизити р≥вень поширенн¤ тютюнокур≥нн¤ в
”крањн≥;
п≥двищити р≥вень по≥нформованост≥ населенн¤ про негативний вплив
кур≥нн¤ тютюнових вироб≥в на здоровТ¤;
знизити р≥вень попиту на зазначен≥ вироби;
пол≥пшити ¤к≥сть наданн¤ медичноњ допомоги у л≥куванн≥ тютюновоњ
залежност≥, що зб≥льшить питому вагу ос≥б, ¤к≥ в≥дмовилис¤ в≥д
кур≥нн¤, вдв≥ч≥;
зменшити обс¤ги незаконноњ торг≥вл≥ тютюновими виробами;
знизити р≥вень захворюваност≥ та смертност≥ в≥д хвороб,
повТ¤заних ≥з вживанн¤м тютюну або впливом тютюнового диму;
зб≥льшити тривал≥сть житт¤ населенн¤;
знизити показники впливу тютюнового диму на здоровТ¤ населенн¤;
отримувати додатков≥ надходженн¤ до державного бюджету в
результат≥ зб≥льшенн¤ акцизного збору на тютюнов≥ вироби.
ѕрограма повинна передбачати створенн¤ з використанн¤м досв≥ду
≥нших крањн системи мон≥торингу стану розвТ¤занн¤ проблеми
тютюнокур≥нн¤.
”
результат≥ стаб≥л≥зац≥њ еп≥дем≥чноњ ситуац≥њ оч≥куЇтьс¤
зменшенн¤ видатк≥в з державного бюджету, передбачених дл¤
л≥куванн¤ спричинених вживанн¤м тютюну хвороб.
ќц≥нка ф≥нансових, матер≥ально-техн≥чних ≥
трудових ресурс≥в, необх≥дних дл¤ виконанн¤ ѕрограми
‘≥нансуванн¤ ѕрограми
зд≥йснюЇтьс¤ в межах видатк≥в, передбачених у державному
бюджет≥, у бюджетах јвтономноњ –еспубл≥ки рим, областей, мм.
иЇва та —евастопол¤, а також за рахунок ≥нших джерел.
ќбс¤г ф≥нансуванн¤ ѕрограми з
державного бюджету, бюджет≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим,
областей, мм. иЇва та —евастопол¤ визначаЇтьс¤ щороку виход¤чи
з конкретних завдань та реальних можливостей.
оординац≥ю заход≥в ѕрограми та
њх мон≥торинг забезпечуЇ ћќ«.
ƒл¤ виконанн¤ ѕрограми також
залучатиметьс¤ м≥жнародна ≥нформац≥йна, науково-техн≥чна та
ф≥нансова допомога в≥дпов≥дно до положень –амковоњ конвенц≥њ
¬ќќ« ≥з боротьби проти тютюну.