Коаліція громадських організацій та ініціатив
за вільну від тютюнового диму Україну

Головна сторінка

Все про нас

Документи
Учасники
Проекти
Бюлетені
Прес-релізи

Ми про все

Новини
Аналітика
Закони
Накази, постанови
Рамкова Конвенція з Контролю над Тютюном
Досвід друзів
Основні Факти Про Тютюн
Tobacco Control and Public Health in Eastern Europe
Сайт противостояния табачной индустрии
Центр помощи бросающим курить КВИТ
Система Информации на Русском языке по Профилактике Алкогольных, Табачных и прочих Интоксикантных Проблем
Журнал тех, кто не боится быть трезвым
Alcohol and Drug Information Centre - ADIC-Ukraine
 

Ефективна профілактика в школі

ДИСКУСІЯ

Здається дуже просто. Як в ранньому дитинстві - це небезпечно, не чіпай. Заборонив, кілька разів поставив в куток - і засвоїла дитина. Але з палінням серед підлітків все відбувається з точністю до навпаки. Чим більше забороняють- тим більше хочеться. Не дарма компанія Філіп Моріс проводить рекламні заходи під гаслом "Стоп паління до вісімнадцяти!" Дорослим здається, що все правильно. А от підліток, побачивши це, купить цигарку і покурить, на зло, щоб не забороняли. Тютюнова компанія досягла свого - має ще з кілька тисяч нових залежних. А от з результатами профілактичних дій важче. Як поміряти ефективність профілактики? Сподобалось учням, сподобалось вам самим, більшість ваших слухачів не будуть палити в цьому навчальному році, взагалі не будуть палити?
Профілактика негативних явищ в шкільному середовищі може будуватись на трьох компонентах: знання, ставлення, поведінка. 
Знання. Зібравши факти про шкідливий вплив тютюну на легені, колір шкіри, чоловічу потенцію, про вміст отруйних речовин в різних видах цигарок, про кількість померлих від цієї звички, ви робите лекцію в старших класах. Якщо викладено незвично, то вашою інформацією зацікавляться, послухають, можливо, перекажуть як анекдот на перерві. Який відсоток слухачів вирішить не палити? Скільки з них кине? Адже паління для кожного з нас - це не далекі цифри і не жарти про вбиту кобилу. З палінням пов'язана наша дружба, сварки батьків, входження в нову компанію, тощо. 
Ставлення. Щоб змінити ставлення до тютюну, треба визначити, яке воно є зараз. Виявляється, що реальна кількість підлітків, які палять щодня значно менша, ніж самим школярам здається. Вважається, що більшість хлопців та дівчат після 15 років пробували курити, а то і палять регулярно. Це не правда, палять менше 30 %. Значить, школярі ставляться до паління як до звичного, дуже поширеного явища, хоча це неправда. Школярам також здається, що вони самі приймають таке самостійне рішення - палити. Варто змінити це ставлення. Чому б не розглянути на уроці рекламний плакат сигарет (з тими ж ковбоями) і разом відповісти на питання: кого може привабити така реклама? Що разом з цигарками ми купуємо? Кому вигідне наше паління?
Поведінка. Скільки б ми не говорили, але щодня наші учні зустрічаються з ситуаціями вибору - запалити чи ні, як легше, вигідніше? Для них це не абстрактне питання - це друзі, кохані, вороги, самоствердження. Як допомогти їм вижити і адаптуватись в соціальному середовищі "без диму"? Якщо у вас досить довірливі відносини з підлітками, то ви можете за чашечкою чаю в класну годину чи на засіданні шкільного клубу задати питання в коло: "Що для мене значить паління? Коли я зустрічаюсь з ним у житті?" І почувши реальні життєві історії, вся ваша група зможе знайти способи виходу з складних ситуацій, не піддавшись на тиск оточення.
А може дійсно, профілактика - це даремні зусилля?

Ганна Довбах

horizontal rule

http://adic-ukraine.narod.ru /coalition/

Hosted by uCoz