Коаліція громадських організацій та ініціатив
за вільну від тютюнового диму Україну

Головна сторінка

Все про нас

Документи
Учасники
Проекти
Бюлетені
Прес-релізи

Ми про все

Новини
Аналітика
Закони
Накази, постанови
Рамкова Конвенція з Контролю над Тютюном
Досвід друзів
Основні Факти Про Тютюн
Tobacco Control and Public Health in Eastern Europe
Сайт противостояния табачной индустрии
Центр помощи бросающим курить КВИТ
Система Информации на Русском языке по Профилактике Алкогольных, Табачных и прочих Интоксикантных Проблем
Журнал тех, кто не боится быть трезвым
Alcohol and Drug Information Centre - ADIC-Ukraine
 

Прес-реліз

18 листопада 2010 року

Громадськість закликає Верховну Раду прийняти закон про заборону реклами тютюну

Коаліція громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну» закликає Верховну Раду звільнити Україну від реклами сигарет. До заклику приєдналися відомі українці, серед яких чемпіонка світу з художньої гімнастики Ганна Безсонова, художниця Євгенія Гапчинська, олімпійський срібний призер Денис Силантьєв, хореограф та ноумен Влад Яма.

Законопроект №5164 про заборону реклами сигарет нарешті, після річного відкладання, поставлений на розгляд ВР у першому читанні на 18 листопада. Символічно, що дата розгляду збіглася з відзначенням Всесвітнього Дня відмови від куріння, який щорічно ініціюється Міжнародним союзом боротьби з раком.

«Ми впевнені, що Україна має бути звільнена від реклами сигарет! Навіщо рекламувати куріння? – каже Ганна Гопко, Координатор проектів Коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну». – Саме агресивна реклама тютюнових виробів із використанням гламурних образів, тонко продумані маркетингові стратегії дозволяють транснаціональним тютюновим компаніям, які займають в Україні 99% ринку, підсаджувати підлітків на куріння та утримувати їх від бажання кинути курити. За статистикою, 95% людей стають курцями у вкрай молодому віці – до 21 року. Як тільки ми прибираємо красиві рекламні образи навколо, сигарети стають менш привабливими. Абсурду буде покладений край – тютюнові компанії більше не зможуть спрямовувати гроші від вже залежних людей на підсаджування нових курців. Новий потужний захід, такий як заборона реклами сигарет, посилить тенденції щодо зменшення поширеності тютюнокуріння », – каже пані Ганна.

Нагадаємо, що реклама сигарет в Україні вже заборонена на телебаченні, радіо, в пресі та на зовнішніх носіях. Але залишилися інші канали комунікацій, в які й перейшла тютюнова індустрія.

Законопроектом №5164 пропонується, зокрема, заборонити рекламу сигарет в Інтернеті та в місцях продажу сигарет, а також проведення конкурсів з різноманітними призами, умовою участі в яких є придбання тютюнових виробів.

«Рекламісти, з якими нам вдалося поспілкуватися, на правах анонімності повідомили, що сигаретні компанії регулярно ставлять завдання "омолодити аудиторію бренду", тобто вони працюють на молодь, автоматично захоплюючи й підлітків», - каже Ганна Гопко.

«Часткові заборони, виписані зараз в законі про рекламу, у багатьох випадках не діють, - говорить Директор Інституту Медіа-права Тарас Шевченко. – Потрібне просте і чітке рішення – реклама сигарет забороняється. І крапка! Сьогодні ж тютюнові компанії пролобіювали багато неоднозначних положень та успішно тлумачать їх на свою користь за відсутності ефективного контролю з боку держави. Наприклад, реклама сигарет у супермаркетах насправді вже заборонена чинним законом. Дозволено лише інформувати про товари, що продаються, тобто про склад, про ціну тощо, а не поширювати гламурні образи та рекламні слогани, як це відбувається зараз. Інший випадок: реклама тютюну в аеропорті «Бориспіль» до нашого втручання тлумачилася як «спеціальний виставковий захід». Отже, всім цим трюкам треба покласти край».

Головний міжнародний документ із боротьби проти куріння, який вже ратифікували 172 країни – Рамкова Конвенція Всесвітньої Організації Охорони Здоров’я із боротьби проти тютюну, в 2006 році був ратифікований і Україною. Рамкова Конвенція визначає, що лише повна заборона реклами, стимулювання продажів та спонсорства приведе до скорочення куріння.

Стаття 13 РКБТ вимагає, щоб сторони прийняли і забезпечили виконання повної заборони на рекламу, стимулювання продажу та спонсорства тютюну протягом п’яти років з моменту набуття чинності Конвенцією для країни. Для України термін виконання статті 13 РКБТ щодо набуття чинності закону про повну заборону реклами тютюну завершиться у вересні 2011 р.

Сьогодні тютюнове лобі кидає всі сили на блокування законопроектів, які стримують їх бізнес, але тим самим рятують здоров'я мільйонів українців. Тютюнові корпорації стверджують, що заборона тютюнової реклами не впливає на споживання сигарет. Але в такому випадку вони мають радіти такій забороні, яка позбавить їх зайвих витрат. Насправді витрачені на рекламу гроші повертаються тютюновим корпораціям з прибутком, що можливо лише за умови залучення нових споживачів смертельних виробів.

«Ми сподіваємося, що українська влада поставить інтереси суспільства вище за інтереси виробників сигарет, - каже Микола Поліщук, Голова Коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну». – Адже, за результатами дослідження Світового банку, повна заборона реклами тютюну скорочує рівень куріння на 6%, тоді як часткова заборона лише призводить до переміщення реклами у незаборонені сегменти.

В Україні сьогодні 10 млн. курців. Отже, мова йде про те, що 600 тис українців перестануть бути курцями завдяки правильному рішенню Верховної Ради.

Не дивно, що заборону куріння підтримує і населення України. За даними «Глобального опитування дорослого населення щодо вживання тютюну» 2010 р. підтримка зросла з 49% у 2000 році до 70% у 2010 році».

Заборона на рекламу сигарет, аналогічна тій, що планується прийняти в Україні, діє вже в більшості країн Європи. Заборону на рекламу сигарет з 2011 р. вводить Росія.

Щоб привернути увагу суспільства, борці з курінням на сходах Українського дому побудують інсталяцію «Звільнимо Україну від гачків тютюнової індустрії».

46 вудок будуть закинуті у Києві, щоб «ловити» киян на гачки куріння. На самих гачках будуть насаджені сигарети, як приманки. Між вудками будуть розташовані фото людей, яких сигаретні компанії піймали на гачок куріння.

Для цих ілюстрацій використовувалася соціальна шокова реклама, яка була створена в Англії, щоб показати, як індустрія ловить собі клієнтів.

«Ми зробили інсталяцію з вудками, щоб показати, що рекламні гачки тютюнової індустрії розставлені по всій країні і щодня на них ловляться тисячі молодих українців. Ми поставили 46 вудок, бо саме стільки років пройшло з того моменту, як в 1964 році вперше Головний лікар Америки однозначно довів шкідливість куріння. В цьому ж році почали рекламувати сигарети з фільтром, які дозволили тютюновій індустрії захопити світ», – говорить Ганна Гопко.

Довідка

18 листопада 2010 р. – третій четвер листопада – відзначається в світі як Міжнародний день некуріння, який щорічно ініціюється Міжнародним союзом боротьби проти раку. Ідея цього дня – закликати людей відмовитися від куріння хоча б на день, щоб звернути їх увагу на те, що кожна викурена сигарета завдає шкоди їхньому здоров’ю.

Вперше ідея кинути курити на один день народилася в Артура Мулані, коли він у 1971 році закликав людей відмовитися хоча б на один день від сигарет, а на заощаджені кошти зробити ремонт місцевої школи. У 1974 році «Don’t Smoke Day», або «День некуріння», був вперше публічно проголошений на сторінках газети «Монтічелло Таймс», штат Міннесота. 18 листопада 1976 року каліфорнійське відділення Американського товариства раку вперше надало фінансування на рекламу цього дня. Відтоді цей день дістав назву Дня некуріння та з часом став міжнародним.

Результати найбільшого дослідження поширеності куріння за всю історію України - «Глобального опитування дорослого населення щодо вживання тютюну» (GATS) - підтвердили: українці масово відмовляються від куріння. Поширеність щоденного куріння за останні 5 років в Україні суттєво зменшилась. Так у 2005 р. щоденно курили 62% чоловіків (від 15 років і старші), а в 2010 р. – вже 45%. Ще більше за ці 5 років поменшало курців-жінок: їх кількість скоротилася майже вдвічі – з 17% до 9%.

 

horizontal rule

http://adic-ukraine.narod.ru /coalition/

Hosted by uCoz