Коаліція громадських організацій та ініціатив
за вільну від тютюнового диму Україну

Головна сторінка

Все про нас

Документи
Учасники
Проекти
Бюлетені
Прес-релізи

Ми про все

Новини
Аналітика
Закони
Накази, постанови
Рамкова Конвенція з Контролю над Тютюном
Досвід друзів
Основні Факти Про Тютюн
Tobacco Control and Public Health in Eastern Europe
Сайт противостояния табачной индустрии
Центр помощи бросающим курить КВИТ
Система Информации на Русском языке по Профилактике Алкогольных, Табачных и прочих Интоксикантных Проблем
Журнал тех, кто не боится быть трезвым
Alcohol and Drug Information Centre - ADIC-Ukraine
 

16 грудня 2002 року

ПРЕС - РЕЛІЗ 

Сучасна політика оподаткування тютюнових виробів веде лише до збільшення їх споживання та контрабанди сигарет в Польщу та інші країни. Ставки акцизного збору на сигарети потрібно підвищити вдвічі.

Депутат Верховної Ради Микола Рудьківський пропонує підвищити ставки акцизного збору та ввізного мита на тютюнові вироби на 20%. Коаліція "За вільну від тютюнового диму Україну" вважає це кроком у вірному напрямку, хоча запропонованого підвищення явно замало.

З листопаду 1999 року ставки акцизного збору на сигарети з фільтром в Україні залишаються незмінними - 10 гривень за тисячу штук. Але якщо врахувати інфляцію, реальні ціни на сигарети з фільтром зменшилися на 25%. Проведені дослідження показали, що таке зменшення призводить до збільшення споживання приблизно на 10%, що в кінцевому випадку призведе до 10% збільшення викликаних тютюном хвороб та смертей. Ставки акцизного збору на сигарети без фільтру з січня 2001 року були зменшені до 5 гривень за тисячу штук. Це робилося під приводом стимулювання виробництва цих сигарет в України, які мали б замінити контрабандні російські сигарети. Насправді виробництво сигарет без фільтру в 2001 році зросло лише на 3 мільярди штук, тоді як обсяги контрабанди сигарет без фільтру оцінювалися в 20 мільярдів штук.

Збільшення виробництва сигарет з фільтром (на 8 мільярдів штук в 2001 році) обумовлено не зменшенням контрабанди ("бабусі" як продавали, так і продають контрабандні сигарети), а по-перше, збільшенням загального споживання сигарет, а по-друге - масовою контрабандою українських сигарет в Польщу та інші країни. Будь-хто, хто подорожує поїздом до Польщі, може пересвідчитися, що кожний вагон забито сигаретами. За оцінками експертів тютюнової індустрії лише в 2000 році з України було нелегально вивезено 5 мільярдів українських сигарет.

Для подолання цих негативних явищ потрібно підвищити ставки податку на сигарети в Україні. Безумовно, завелике підвищення податку може призвести до негативних наслідків. Щоб визначити оптимальну величину підвищення податків потрібні спеціальні економічні дослідження. Вони були проведені в 2001 році Міжнародним центром перспективних досліджень і показали, що для максимізації доходів держбюджету та з врахуванням можливого підвищення рівня контрабанди, існуючи податки на сигарети потрібно підвищити в 2,5 рази. 

Україна вже має позитивний досвід підвищення тютюнових податків. Щорічне їх підвищення в 1996-1999 роках призвело до зростання доходів держбюджету в 4 рази (в доларовому вимірі). Протягом останніх двох років тютюнові податки були підвищені в багатьох країнах, зокрема в Канаді, Німеччині, Франції, Японії, Польщі, Словаччині, тощо. З метою компенсації втрат, викликаних подіями 11 вересня, ставки акцизного збору на сигарети в штаті Нью-Йорк також були значно підвищені. Скрізь, де відбувалося підвищення тютюнових податків, бюджети отримували значні додаткові кошти. Україні вони також не завадять.

Експерти Коаліції "За вільну від тютюнового диму Україну" готові надати більш детальні рекомендації щодо схеми підвищення податків. Вони грунтуються на результатах нещодавнього широкомасштабного дослідження "Економіка контролю над тютюном в Україні з точки зору громадського здоров'я", з яким можна ознайомитися на сайті http://adic-ukraine.narod.ru/adic/econ-rep/

 

horizontal rule

http://adic-ukraine.narod.ru /coalition/

Hosted by uCoz