оал≥ц≥¤ громадських орган≥зац≥й та ≥н≥ц≥атив
за в≥льну в≥д тютюнового диму ”крањну

√оловна стор≥нка

¬се про нас

ƒокументи
”часники
ѕроекти
Ѕюлетен≥
ѕрес-рел≥зи

ћи про все

Ќовини
јнал≥тика
«акони
Ќакази, постанови
–амкова  онвенц≥¤ з  онтролю над “ютюном
ƒосв≥д друз≥в
ќсновн≥ ‘акти ѕро “ютюн
Tobacco Control and Public Health in Eastern Europe
—айт противосто¤ни¤ табачной индустрии
÷ентр помощи бросающим курить  ¬»“
—истема »нформации на –усском ¤зыке по ѕрофилактике јлкогольных, “абачных и прочих »нтоксикантных ѕроблем
∆урнал тех, кто не боитс¤ быть трезвым
Alcohol and Drug Information Centre - ADIC-Ukraine
 

ѕроблема контрабанди сигарет в ”крањн≥

ќстанн≥м часом в багатьох газетних публ≥кац≥¤х та листах у вищ≥ державн≥ органи представники тютюновоњ ≥ндустр≥њ п≥дн≥мають питанн¤ контрабанди сигарет. ¬они за¤вл¤ють, що контрабандн≥ сигарети, в першу чергу з –ос≥њ, захопили дуже велику частку (б≥льше 30%) ринку ≥ державний бюджет втрачаЇ величезн≥ суми в≥д несплачених податк≥в. «а њх думкою, Їдиним пор¤тунком в≥д контрабанди Ї зниженн¤ акцизного податку.
якщо уважно розгл¤нут≥ ситуац≥ю на тютюновому ринку в ”крањн≥, то ви¤вл¤Їтьс¤, що аргументи тютюновоњ ≥ндустр≥њ Ї ц≥лком безп≥дставними. 

1. ќбс¤ги контрабанди св≥домо завищено. ѕри п≥драхунках обс¤г≥в контрабанди представники тютюновоњ ≥ндустр≥њ виход¤ть з того, що в ”крањн≥ в 1999 роц≥ спожито 75 м≥ль¤рд≥в сигарет або нав≥ть б≥льше. ¬раховуючи, що виробництво сигарет в 1999 роц≥ становило 53,7 м≥ль¤рда, експорт 5,9 м≥ль¤рда, а ≥мпорт 3,4 м≥ль¤рда штук, то виходить, що обс¤г контрабанди складаЇ 24 м≥ль¤рда сигарет, тобто б≥льше 30%. јле за даними журналу тютюновоњ ≥ндустр≥њ "Tobacco Reporter" (липень 1996 року) "виробники оц≥нили споживанн¤ сигарет в ”крањн≥ в 1995 роц≥ на р≥вн≥ 60-65 м≥ль¤рд≥в штук, включаючи контрабанду". « 1996 року в ”крањн≥ стаб≥льно п≥двищувались акцизи на тютюн. ¬ироблен≥ в ”крањн≥ сигарети на 99% складають з ≥мпортних матер≥ал≥в (тютюн, пап≥р, ф≥льтр) ≥ тому стр≥мке зростанн¤ курсу долара з 1998 року призвело до зростанн¤ ц≥ни сигарет. “аким чином, реальна ц≥на на сигарети з 1996 по 1999 р≥к зростала, на що споживач м≥г в≥дпов≥сти т≥льки одним - зменшенн¤м р≥вн¤ споживанн¤. «а¤ва про перех≥д курц≥в на дешев≥ сигарети без ф≥льтру безп≥дставн≥, бо виробництво сигарет з ф≥льтром в ”крањн≥ з 1997 по 1999 р≥к зросло з 14 до 33 м≥ль¤рд≥в штук. “аким чином, споживанн¤ сигарет в ”крањн≥ в 1999 роц≥ не могло бути вище р≥вн¤ 1995 року. ќпубл≥кована в газет≥ "Ѕ≥знес" (є10, 2000) оц≥нка обс¤гу тютюнового ринку ”крањни - 65 м≥ль¤рд≥в штук, скор≥ш за все, теж завищена, але б≥льш схожа на реальн≥сть. ѕри так≥й оц≥нц≥ частка контрабанди на ринку складаЇ всього 21%.

2. “ранснац≥ональн≥й тютюнов≥й ≥ндустр≥њ об'Їктивно виг≥дно п≥дтримувати контрабанду. Ќа це ≥снуЇ щонайменше 3 причини: а) “ютюнов≥ компан≥њ продають свою продукц≥ю контрабандистам ≥ отримають прибуток, не турбуючись про реал≥зац≥ю. ¬с≥ транснац≥ональн≥ компан≥њ, що мають фабрики в ”крањн≥, волод≥ють також фабриками в –ос≥њ, ≥ продукц≥¤ цих фабрик складаЇ значну частку "рос≥йськоњ" контрабанди. б)  онтрабандн≥ сигарети коштують дешевше ≥ завд¤ки цьому транснац≥ональн≥ компан≥њ спонукають споживач≥в палити не м≥сцев≥ сигарети, а њх марки. 3) Ќайголовн≥ше, загроза контрабанди використовуЇтьс¤ ними, щоб добиватис¤ зменшенн¤ податк≥в на сигарети, бо податки Ї головною загрозою њх прибуткам. 

3. “ранснац≥ональн≥ тютюнов≥ компан≥њ св≥домо сп≥впрацюють з контрабандистами. ÷е нещодавно мусив визнати заступник голови "Ѕр≥т≥ш јмер≥кен “обакко"  еннет  ларк, ¤кий за¤вив, що вони продають своњ сигарети контрабандистам, бо ≥накше споживач≥ перейдуть на марки њх конкурент≥в (√ард≥ан, 3 лютого 2000). ”р¤д  анади подав у суд на корпорац≥ю –.ƒж.–ейнолдс вимагаючи, щоб та сплатила 1 м≥ль¤рд долар≥в ¤к компенсац≥ю за орган≥зац≥ю контрабанди сигарет в  анаду (це визнав один з колишн≥х кер≥вник≥в корпорац≥њ). √убернатори вс≥х пров≥нц≥й  олумб≥њ подали в суд на корпорац≥ю "‘≥л≥п ћорр≥с", звинувативши њњ в контрабанд≥ сигарет ≥ в≥дмиванн≥ грошей наркомаф≥њ (–ейтер, 25 травн¤ 2000). ѕ≥д загрозою заборони легального ≥мпорту та ж корпорац≥¤ "‘≥л≥п ћорр≥с" вимушена була п≥дписати з ур¤дом ≤тал≥њ угоду, про те, що припинить будь-¤к≥ стосунки з ф≥рмою, ¤ка буде п≥дозрюватис¤ в контрабанд≥. √азета "Ќезависимость" (22 жовтн¤ 1996 року) опубл≥кувала цитату з≥ зв≥ту ≥мпортера сигарет ф≥рми "ƒункан- ињв": "¬с¤ контрабанда в ”крањн≥ зд≥йснюЇтьс¤ сьогодн≥ з повного в≥дому та при активн≥й п≥дтримц≥ 5 крупних виробник≥в (Philip Morris, RJ Reynolds, B.A.T., Reemtsma, Rothmans)...  ожний виробник може зупинити 90 % контрабанди прот¤гом 10 хвилин, ¤кщо б в≥н цього захот≥в." ∆одна тютюнова компан≥¤ не намагалис¤ спростувати це твердженн¤. як зазначив √олова п≥дком≥с≥њ з податк≥в ¬ерховноњ –ади —ерг≥й “ерьох≥н (√алицьк≥ контракти, є 6, 2000): "Ќ≥ дл¤ кого не Ї секретом, що найсуттЇв≥шу частину контрабанди зд≥йснюють не човники, це так званий роз≥рваний транзит або тимчасове ввезенн¤ без поверненн¤".  онтрабанда не зникне, ¤кщо њњ орган≥затори залишатьс¤ безкарними.

4. «агрозу контрабанди сигарет з –ос≥њ переб≥льшено. ѕ≥сл¤ того, ¤к п≥д загрозою рос≥йськоњ контрабанди ¬ерховна –ада ”крањни в листопад≥ 1999 року знизила акцизн≥ податки на сигарети в ”крањн≥, –ос≥¤ з 1 с≥чн¤ 2000 року суттЇво п≥дн¤ла р≥вень своњх податк≥в. 5 липн¤ 2000 року ƒержавна ƒума –ос≥њ п≥дн¤ла тютюнов≥ податки ще раз, п≥сл¤ чого р≥вень акцизу на де¤к≥ сигарети з ф≥льтром в –ос≥њ став б≥льше, н≥ж в ”крањн≥ (що буде спри¤ти контрабанд≥ украњнських сигарет в –ос≥ю - ?). ¬≥домо, що рос≥йськ≥ акцизи на сигарети Ї найнижчими в ™вроп≥. ”р¤д ѕольщ≥ в 2000-2002 роках плануЇ щор≥чно зб≥льшувати податки на сигарети на 30%.

5. ѕроблему контрабанди можна вир≥шити лише шл¤хом сп≥впрац≥ з ≥ншими крањнами. —аме на зм≥цненн¤ м≥жнародного сп≥вроб≥тництва ≥ направлена –амкова  онвенц≥¤ ¬ќќ« по  онтролю над “ютюном (–  “). “ютюнова ≥ндустр≥¤ почала шалену атаку на –  “ п≥д приводом захисту нац≥онального суверен≥тету. ќдним з перших протокол≥в –  “ маЇ стати протокол про контрабанду, де, зокрема, пропонуЇтьс¤ друкувати на кожн≥й пачц≥ сигарет код, ¤кий би дозволив легко знайти њњ виробника ≥ весь шл¤х до споживача. «авд¤ки цьому тютюнов≥ компан≥њ не зможуть продавати сигарети контрабандистам, бо за це доведетьс¤ платити велик≥ штрафи. “ому п≥дтримка –  “, ¤ка передбачаЇ координац≥ю ефективних д≥й вс≥х крањн св≥ту проти контрабанди сигарет, повн≥стю в≥дпов≥даЇ нац≥ональним ≥нтересам ”крањни.

6. ѕри зниженн≥ ставок акцизного податку на сигарети державний бюджет т≥льки втратить. « 1996 по 1999 р≥к, завд¤ки п≥двищенню податк≥в, доходи державного бюджету зросли з 54 до 519 м≥льйон≥в гривень (в доларовому екв≥валент≥ - в 4 рази). якщо ц≥на украњнських сигарет зменшитьс¤ на 20 коп≥йок за пачку, то це не л≥кв≥дуЇ контрабанди, але державний бюджет втратить 519 м≥льйон≥в гривень, бо 20 коп≥йок - це 100% нин≥шнього акцизного податку в ц≥н≥ сигарет. «меншивши податки на тютюн, держава гарантовано втратить доходи ≥ дуже сумн≥вно, що вони компенсуютьс¤ за рахунок зб≥льшенн¤ виробництва завд¤ки де¤кому зменшенню контрабанди. «вичайно, контрабанда - це зло, але боротьба з ним шл¤хом зменшенн¤ податк≥в об≥йдетьс¤ дорожче, н≥ж њњ ≥снуванн¤ на нин≥шньому р≥вн≥. ƒо того ж Ї ≥нш≥, б≥льш виг≥дн≥ дл¤ держави шл¤хи боротьби з контрабандою сигарет. ”р¤д  анади вид≥лив спец≥альн≥ кошти митн≥й служб≥ дл¤ боротьби з контрабандою сигарет ≥ в 1999 роц≥ митники з≥брали з контрабандист≥в сигарет штраф≥в на суму, що перевищила витрати на њх утриманн¤. ¬ ¬еликобритан≥њ у контрабандист≥в сигарет конф≥скують автомоб≥ль.

¬ ц≥лому, проблема контрабанди сигарет в ”крањн≥ заслуговуЇ на серйозну увагу. ѕри цьому потр≥бно бачити, хто захищаЇ ≥нтереси ”крањни, а хто лише прибутки закордонних компан≥й. ¬ажко не погодитис¤ з ¬олодимиром „опиком, генеральним директором «ј“ "“ютюн ≤мпекс", ¤кий сказав: "ћультикомпан≥њ "‘≥л≥п ћорр≥с", "–.ƒж. –.", "–еемтсма", "Ѕј“" сьогодн≥ ц≥кавить не ¤к дати украњнц¤м заробити, а лише ¤к використати њхн≥ леген≥" (√алицьк≥ контракти, є13, 2000). 
Ќайголовн≥шим ж Ї те, що тютюн, на в≥дм≥ну в≥д ус≥х ≥нших споживчих товар≥в вбиваЇ, ¤кщо його споживати у повн≥й в≥дпов≥дност≥ з рекомендац≥¤ми виробника. «г≥дно п≥драхунк≥в по методиц≥ ¬ќќ« щороку в ”крањн≥ в≥д пов'¤заних з тютюном хвороб вмираЇ 120 тис¤ч ос≥б. “ому головним напр¤мом державноњ пол≥тики ”крањни в сфер≥ контролю над тютюном маЇ стати зменшенн¤ його вживанн¤ населенн¤м, використовуючи дл¤ цього вс≥ заходи, в тому числ≥ ≥ поступове зб≥льшенн¤ податк≥в. ƒосв≥д вс≥х крањн св≥ту, що п≥шли цим шл¤хом показуЇ, що це призводить до подв≥йного результату: зменшенню р≥вн¤ пал≥нн¤ при зростанн≥ доход≥в держбюджету. ƒосв≥д ”крањни 1996-1999 рок≥в п≥дтверджуЇ цей висновок.

 ост¤нтин  расовський,
„лен  оординац≥йноњ –ади з  онтролю над “ютюном при  аб≥нет≥ ћ≥н≥стр≥в ”крањни

horizontal rule

http://adic-ukraine.narod.ru /coalition/

Hosted by uCoz