Коаліція громадських організацій та ініціатив
за вільну від тютюнового диму Україну

Головна сторінка

Все про нас

Документи
Учасники
Проекти
Бюлетені
Прес-релізи

Ми про все

Новини
Аналітика
Закони
Накази, постанови
Рамкова Конвенція з Контролю над Тютюном
Досвід друзів
Основні Факти Про Тютюн
Tobacco Control and Public Health in Eastern Europe
Сайт противостояния табачной индустрии
Центр помощи бросающим курить КВИТ
Система Информации на Русском языке по Профилактике Алкогольных, Табачных и прочих Интоксикантных Проблем
Журнал тех, кто не боится быть трезвым
Alcohol and Drug Information Centre - ADIC-Ukraine
 

Проект
Вноситься народним депутатом України
О.Б.Мельниковим

ЗАКОН УКРАЇНИ 
"Про заходи протидії тютюновій епідемії в Україні"

Цей Закон покликаний зменшити темпи зростання кількості людей, залежних від тютюну в Україні, та зменшити шкоду від пасивного вдихання тютюнового диму громадянами. Цей закон є законом прямої дії.

РОЗДІЛ 1.
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Стаття 1. Визначення термінів

У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
Бездимні тютюнові вироби - будь-які вироби, що мають у своєму складі тютюн, призначені для жування та нюхання, за виключенням фармацевтичних виробів, що містять нікотин;
Інформація про тютюнові вироби - інформація про технічні характеристики окремих марок тютюнових виробів, такі як склад, наявність шкідливих складових та домішок, призначена для споживачів тютюнових виробів, яка розміщується виключно в місцях продажу таких виробів;
Медичні попередження на упаковках тютюнових виробів - інформація про негативний вплив тютюнопаління на здоров'я, яка розміщується на упаковках тютюнових виробів;
Профілактика тютюнопаління - заходи щодо попередження вживання шкідливих речовин серед населення. Ці заходи передбачають роз'яснювальну педагогічну роботу в навчальних закладах та відповідну інформацію в засобах масової інформації;
Реклама тютюнових виробів - публічне розповсюдження зображення марок тютюнових виробів або пов'язаних з ними графічних символів, а також назв та графічних символів підприємств або фірм, що займаються виробництвом тютюнових виробів, з метою популяризації марок тютюнових виробів; рекламою не вважається розповсюдження інформації про вартість та інші характеристики тютюнових виробів, спеціально призначеної для тих, хто займається продажем тютюнових виробів;
Торгові марки, впізнаванні як тютюнові - торгові марки, які використовуються для продажу та реклами тютюнових виробів та /або інших товарів, якщо більше 30% товару під цією маркою, які розміщені на ринку, є тютюнові вироби; 
Тютюнова епідемія - широке розповсюдження тютюнопаління серед населення;
Тютюнова залежність - психологічна та фізіологічна залежність людини від нікотину та тютюнових виробів;
Тютюнові аксесуари - предмети та засоби, призначені для вживання тютюну, такі як портсигари, мундштуки, сигаретний папір для самокруток, люльки, попільнички та інші (за виключенням запальничок та сірників);
Тютюнові вироби - будь-які вироби, що мають в своєму складі тютюн, такі як сигарети, цигарки, сигари, сигарили, а також курильний, люльковий, смоктальний, жувальний, нюхальний, та інші вироби з тютюну і його замінники, які впливають на фізіологічний стан людини під час вживання, за виключенням фармацевтичних виробів, що містять нікотин;
Тютюнопаління - будь-які дії, які призводять до появи диму від спалювання тютюнових виробів.

Стаття 2. Принципи протидії тютюновій епідемії

Захист здоров'я населення від шкідливого впливу тютюнового диму та зменшення темпів поширення тютюнової залежності здійснюється згідно з наступними пріоритетами:
- захист здоров'я громадян України;
- забезпечення права громадян України дихати чистим повітрям;
- забезпечення права громадян на інформацію про вміст і шкідливість продуктів, які вони споживають, та виробів, якими користуються;
- профілактика та лікування тютюнової залежності.

РОЗДІЛ 2.
КОНТРОЛЬ НАД ТЮТЮНОМ

Стаття 3. Виробництво та імпортування тютюнових виробів

1. Виробництво та імпортування тютюнових виробів дозволено лише за умови виконання імпортером та виробником норм цього закону.
2. Заборонено виробництво, імпортування та розповсюдження:
а) бездимних тютюнових виробів;
б) нетютюнових виробів (іграшок, жувальних гумок, цукерок, авторучок тощо), які імітують форму тютюнових виробів або використовують тютюнові та впізнаванні як тютюнові торгові марки. 
3. Максимально допустимі рівні шкідливих для здоров'я речовин в тютюнових виробах, вироблених та розповсюджуваних в Україні, не повинні перевищувати наступні показники: смоли - 10 мг, окис вуглецю - 10 мг.
Міністерство охорони здоров'я має право окремою постановою встановлювати максимально допустимі рівні інших речовин або заборонити введення тих чи інших речовин до складу тютюнових виробів.
4. Виробництво, імпортування та продаж тютюнових виробів з назвами типу "легкі", "м'які" заборонено як такі, які вводять споживачів в оману щодо меншої шкідливості цих тютюнових продуктів.

Стаття 4. Інформація про склад тютюнових виробів

1. Суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форми власності, які виробляють або імпортують тютюнові вироби, тютюнову сировину, тютюнову суміш, надають інформацію про складові тютюнових виробів, які можуть бути небезпечними для здоров'я, до Міністерства охорони здоров'я за затвердженою формою. Без надання такої інформації заборонено вводити нову марку чи різновид тютюнових виробів до виробництва.
2. Міністерство охорони здоров'я має право у визначеній урядом лабораторії перевіряти надані виробником дані про вміст основних шкідливих інгредієнтів в марках сигарет. Невідповідність між наданою інформацією і реальним вмістом карається як порушення прав споживачів та загроза здоров'ю людини відповідно до чинного законодавства.
3. Міністерство охорони здоров'я зобов'язане інформувати широку громадськість про складові тютюнових виробів, які можуть бути небезпечними для здоров'я, через інформаційні центри, мережу Інтернет тощо.

Стаття 5. Інформація для споживачів на упаковках тютюнових виробів

1. Кожна упаковка тютюнових виробів, що продається або пропонується для продажу в Україні, незалежно від місця їх виробництва, зокрема сигаретна пачка, має нести одне з 10 медичних попереджень про шкоду тютюнопаління для здоров'я (кожне з яких складається з основної рекомендації із фотографічним кольоровим зображенням та роз'ясненням до неї), тексти та зображення яких розробляються, затверджуються та регулярно (не менше 1 разу у 3 роки) змінюються Міністерством охорони здоров'я України. 
Ці попередження мають займати не менше 50% площі найбільшої за розміром сторони пачки та відділятися від базової торгової марки на пачці рамкою з товщиною ліній 3-4 мм того ж кольору, що і літери попередження. Текст має бути надруковано чіткими напівжирними літерами (шрифт типу "Аріал"), відцентровано і має займати не менше 70% розміру попередження. Перша літера тексту має бути великою, а інші рядковими. На передній стороні пачки в верхній її частині на правій половині попередження світло-жовтими літерами на чорному фоні має бути надрукована основна рекомендація медичного попередження. В верхній частині задньої сторони пачки на лівій половині попередження чорними літерами на білому фоні друкується роз'яснення до медичного попередження. Другу половину попередження (праву ззаду і ліву спереду) займає кольорове фотографічне зображення, затверджене Міністерством охорони здоров'я. Обидві частини медичного попередження мають друкуватися так, щоб вони не розривались при відкриванні пачки і навіть частково не перекривались акцизними марками, що наклеюються на пачки відповідно до існуючого Положення. 
Кожне з 10 медичних попереджень має бути надруковане не менш, ніж на 10 % пачок кожної марки, що випускаються окремою тютюновою фабрикою протягом року (або не менше 5% пачок кожної марки в товарній партії, що імпортується). При цьому в кожному блоці (10 пачок цигарок) має бути не більше двох пачок з однаковими медичними попередженнями.
2. Кожна упаковка тютюнових виробів, що продається або пропонується для продажу в Україні, незалежно від місця їх виробництва, зокрема сигаретна пачка, має нести інформацію про вміст у цих товарах шкідливих для здоров'я речовин, перелік яких визначається Головним Державним санітарним лікарем. 
Ця інформація друкується чіткими напівжирними чорними літерами на світло-жовтому фоні на 70% площі однієї з бокових сторін сигаретної пачки (так, щоб текст не розривався при відкриванні пачки і навіть частково не перекривався акцизною маркою) за наступним зразком: "Токсичні компоненти (в середньому): смоли - **мг, окису вуглецю - **мг". Текст має займати не менше 70% площі інформаційного повідомлення.
Інформація про рівень шкідливих для здоров'я речовин має бути засвідчена аналізом визначеної урядом лабораторії. 
3. Кожна упаковка тютюнових виробів, що продається або пропонується для продажу в Україні, незалежно від місця їх виробництва, зокрема сигаретна пачка, має нести інформацію про відповідність цих товарів державним стандартам, погодженим з Міністерством охорони здоров'я України. 
4. Аналогічним чином інформація, зазначена в п.1, п.2 та п.3 має розміщуватися на будь-яких упаковках будь-яких тютюнових продуктів: коробках для блоку (декілька пачок) сигарет, коробах для блоків сигаретних пачок, упаковках для сигар, тютюну для люльок та інших.

Стаття 6. Продаж тютюнових виробів

1. Забороняється продаж тютюнових виробів:
а) особам та особами, які не досягли 18 років;
б) в упаковках менше 20 штук та поштучно; 
в) поза приміщенням, на відкритому просторі;
г) в навчальних, спортивних закладах, закладах охорони здоров'я та на їх територіях;
д) в об'єктах, прилеглих ближче 200 м до перелічених в пункті "г" ;
е) в торгових автоматах та на полицях самообслуговування;
ж) в одному приміщенні чи з одного прилавка з продуктами харчування, одягом, товарами для дітей, друкованою продукцією; 
з) в приміщеннях з прозорими вітринами;
и) в інших місцях, визначених місцевими органами виконавчої влади.
2. В будь-якому місці, де відбувається продаж тютюнових виробів, повинен бути розміщений плакат розміром не менше А1 затвердженої Міністерством охорони здоров'я форми щодо шкідливої дії складових тютюнових виробів та про можливості кинути палити.

Стаття 7. Реклама тютюнових виробів

1. Реклама тютюнових виробів, тютюнових аксесуарів, а також торгових марок, впізнаваних як тютюнові, символів, пов'язаних з тютюнопалінням, заборонена скрізь, крім 1) приміщень, що призначені виключно для торгівлі тютюновими виробами та аксесуарами, та 2) в друкованих виданнях, що призначені для професіоналів торгівлі тютюновими виробами.
2. Розміщення в засобах масової інформації або на плакатах, рекламних щитах інформації про конкурси та заходи, які проводять фірми-виробники або імпортери тютюнових виробів, заборонено. 
3. Забороняється заохочення до вживання тютюнових виробів, в тому числі роздавання, обмін виробів або частин упаковок від них на інші товари або призи.
4. Забороняється спонсорування спортивної, культурно-мистецької, освітньої, оздоровчої та суспільно-політичної діяльності з боку фірм, що займаються виробництвом та/або розповсюдженням тютюнових виробів. У разі надання такої спонсорської допомоги державним установам відповідальність за порушення цієї статті несе державний службовець. 

Стаття 8. Захист здоров'я людей, які не палять

1. Для захисту здоров'я людей, які не палять, а також захисту навколишнього середовища, паління забороняється:
- в закладах охорони здоров'я;
- в навчальних та освітньо-виховних закладах;
- в приміщеннях об'єктів громадського харчування;
- в громадському транспорті (включаючи транспорт для міжнародних сполучень);
- в закладах культури;
- в закритих спортивних спорудах;
- на зупинках громадського транспорту;
- в приміщеннях будь-яких установ, де приймають відвідувачів;
- в підземних просторах, переходах.
2. Паління забороняється в усіх інших закритих виробничих приміщеннях та громадських місцях, за винятком спеціально відведених для паління місць, за умови, що в такі місця не мають потреби заходити ті, хто не палить.
3. Правила, що забезпечують захист тих, хто не палить, в приміщеннях закладів, установ, підприємств незалежно від форм власності, організацій тощо регламентуються відповідними директивними документами міністерств, відомств, організацій, з урахуванням пункту 1 цієї статті. 
4. Відповідальність за належне обладнання спеціально відведених для паління місць, зазначених в п.1 цієї статті, якщо такі передбачені правилами, несе власник або орендар приміщення.
5. Місцеві органи влади мають право оголошувати зонами, вільними від паління, будь-які місця в рамках підвідомчої території на додаток до зазначених в п.1 цієї статті.

РОЗДІЛ 3
ПРОФІЛАКТИКА ТА ЛІКУВАННЯ ТЮТЮНОВОЇ ЗАЛЕЖНОСТІ

Стаття 9. Комплексна програма протидії тютюновій епідемії

1. Комплексна програма протидії тютюновій епідемії, яка передбачає заходи з профілактики та лікування тютюнової залежності та пропаганди здорового способу життя, розробляється Координаційною радою з Контролю над тютюном при Кабінеті міністрів України та затверджується Кабінетом міністрів України.
2. Для фінансування Комплексної програми протидії тютюновій епідемії з Державного бюджету України виділяється 5% надходжень від акцизного податку на тютюнові вироби, а також 20% від штрафів за порушення цього Закону.
3. Практичне керівництво Комплексною програмою здійснюється спеціально створеним Центром Міністерства охорони здоров'я з протидії тютюновій епідемії.
4. Центр з протидії тютюновій епідемії Міністерства охорони здоров'я для реалізації необхідних заходів координує діяльність органів Міністерства охорони здоров'я, а також може замовляти виконання певних робіт компетентним громадським організаціям.
5. Для реалізації Комплексної програми з протидії тютюновій епідемії Центр створює свої міські, обласні, районні представництва. До компетенції регіональних центрів з протидії тютюновій епідемії входить проведення заходів з профілактики та лікування тютюнової залежності.

Стаття 10. Профілактика тютюнопаління

1. В межах Комплексної програми протидії підрозділи Міністерства охорони здоров'я проводять роз'яснювальну та інформаційну профілактичну роботу серед дільничних лікарів та педіатрів щодо непочинання тютюнопаління та необхідності його кинути.
2. Міністерство освіти та науки у співробітництві з Міністерством охорони здоров'я впроваджує спеціальні заняття для вчителів та учнів з профілактики тютюнової залежності.

Стаття 11. Лікування тютюнової залежності

1. В межах Комплексної програми протидії тютюновій епідемії Міністерство охорони здоров'я організовує систему центрів лікування тютюнової залежності в районних закладах охорони здоров'я, проводить професійну підготовку спеціалістів для цих центрів.
2. Лікування тютюнової залежності в державних центрах проводиться безкоштовно.
3. Центр протидії тютюновій залежності Міністерства охорони здоров'я забезпечує роботу безкоштовної телефонної лінії допомоги тим, хто кидає палити. В межах Комплексної програми здійснюється пропагування лікування тютюнової залежності серед населення.

Стаття 12. Пропаганда здорового способу життя

1. В межах Комплексної програми протидії Міністерство охорони здоров'я розробляє пропагандистські матеріали (відеороліки, тексти, плакати та інше) з профілактичним змістом та з пропагандою звільнення від тютюнової залежності. 
2. Засоби масової інформації зобов'язані виділяти простір для розміщення таких повідомлень. Державні електронні засоби масової інформації повинні витрачати не менше 5 % рекламного часу у вечірні години для розміщення роликів щодо профілактики та лікування тютюнової залежності, погоджених з Міністерством охорони здоров'я. 
3. В межах Комплексної програми протидії Міністерство охорони здоров'я організовує культурно-масові заходи, спортивні змагання тощо під гаслами звільнення від тютюнової залежності та/або ведення здорового способу життя.

РОЗДІЛ 4
КОНТРОЛЬ ЗА ДОТРИМАННЯМ ЦЬОГО ЗАКОНУ

Стаття 13. Органи контролю за дотриманням норм цього закону

1. Контроль за дотриманням норм цього Закону на місцях здійснюють місцеві органи Міністерства внутрішніх справ, а також Міністерства охорони здоров'я.
2. Контроль за виконанням комплексних заходів з протидії тютюновій епідемії здійснює Кабінет міністрів України. Кабінет міністрів України щороку звітує Верховній Раді та широкій громадськості про темпи тютюнової інфляції та заходи протидії їй.

Стаття 14. Відповідальність за порушення цього закону

1. За порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі тютюновими виробами посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством. 
До суб'єктів підприємницької діяльності застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі:
А) продажу тютюнових виробів, які не відповідають нормам статей 3, 5 - у розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
Б) торгівельної діяльності з порушенням статті 6 - у розмірі 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
В) несвоєчасне подання відомостей або неправдиву інформацію згідно із статтею 4 - у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
Г) розповсюдження реклами тютюнових виробів всупереч статті 7 або на порушення статті 12 вперше - у розмірі 1500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, вдруге - позбавлення права на рекламну діяльність або ліцензії засобу масової інформації.
До керівників закладів, організацій, установ, підприємств усіх форм власності застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі нестворення умов для захисту здоров'я від паління - у розмірі 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, до окремих осіб, які порушують Закон - у розмірі 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Зазначені штрафи спрямовуються: 20 відсотків - до фонду Центру протидії тютюновій епідемії, 40 відсотків - до Державного бюджету України і 40 відсотків - до місцевого бюджету за місцем реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності. 
2. Рішення про стягнення штрафів, передбачених частиною першою цієї статті, приймаються центральними органами державної влади, правоохоронними органами та їх підрозділами в Автономній Республіці Крим, областях, районах, містах та районах у містах Києві і Севастополі у межах їх компетенції, визначеної чинним законодавством. 
3. У разі невиконання суб'єктом підприємницької діяльності рішення органів, зазначених у пункті 1 цієї статті, протягом 15 днів сума штрафу стягується в безспірному порядку державною податковою інспекцією за його місцезнаходженням. 
4. Дії органів, які мають право контролю за реалізацією норм цього Закону, можуть бути оскаржені в місячний термін у судовому порядку.

ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ

1. Закон вводиться в дію з дня його опублікування за виключенням: 
- статті 7 , яка вводиться в дію через 10 місяців після опублікування Закону,
- статті 9 , яка вводиться в дію через один рік після опублікування Закону,
- статті 6 , яка вводиться в дію через 18 місяців після опублікування Закону.
2. Кабінет Міністрів зобов'язати протягом 6 місяців внести зміни та доповнення до законодавства про адміністративну відповідальність та інших законів та нормативних актів з метою узгодження їх з нормами цього Закону.

horizontal rule

http://adic-ukraine.narod.ru /coalition/

Hosted by uCoz