Коаліція громадських організацій та ініціатив
за вільну від тютюнового диму Україну

Головна сторінка

Все про нас

Документи
Учасники
Проекти
Бюлетені
Прес-релізи

Ми про все

Новини
Аналітика
Закони
Накази, постанови
Рамкова Конвенція з Контролю над Тютюном
Досвід друзів
Основні Факти Про Тютюн
Tobacco Control and Public Health in Eastern Europe
Сайт противостояния табачной индустрии
Центр помощи бросающим курить КВИТ
Система Информации на Русском языке по Профилактике Алкогольных, Табачных и прочих Интоксикантных Проблем
Журнал тех, кто не боится быть трезвым
Alcohol and Drug Information Centre - ADIC-Ukraine
 

ПРОЕКТ
Розроблений Міністерством Охорони здоров'я України з урахуванням пропозицій Міністерств юстиції, економіки, освіти та науки, внутрішніх справ, оборони, праці та соціальної політики, Держкомітету молодіжної політики, спорту і туризму, Держдепартаменту регулювання виробництва та обігу алкоголю і тютюну Міністерства фінансів, обласних управлінь охорони здоров'я та громадських організацій) 

З А К О Н    У К Р А Ї Н И

Про контроль над тютюном та захист здоров'я

Цей Закон визначає основні засади попередження шкідливого впливу вживання тютюну та тютюнових виробів на здоров'я громадян України.

РОЗДІЛ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Стаття 1. Визначення термінів

У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

bulletтютюн - культивовані рослини роду Nicotiana, що містять нікотин;
bulletтютюнові вироби - будь-які вироби, що мають в своєму складі тютюн, такі як сигарети, цигарки, сигари, сигарили, а також курильний, люльковий, смоктальний, жувальний, нюхальний, та інші вироби з тютюну і його замінники, які впливають на фізіологічний стан людини під час вживання, за виключенням фармацевтичних виробів, що містять нікотин;
bulletтютюнова сировина - тютюн, що пройшов попередню фізико-хімічну обробку (сушіння, ферментацію, тощо) та підлягає подальшій промисловій обробці, зокрема подрібненню, для використання у тютюнових виробах;
bulletтютюнова суміш (мішка тютюнів) - суміш подрібненої, або неподрібненої тютюнової сировини різних сортотипів, типів і підтипів, сортів, видів обробки та способу сушці;
bulletбездимні тютюнові вироби - будь-які вироби, що мають в своєму складі тютюн, призначені для жування, нюхання чи введення нікотину в організм іншим чином крім куріння, за виключенням фармацевтичних виробів, що містять нікотин;
bulletтютюнові аксесуари - предмети та засоби, призначені для вживання тютюну, такі як портсигари, мундштуки, сигаретний папір для самокруток, трубки, попільнички та інші (за виключенням запальничок та сірників);
bulletкуріння - будь-які дії, що призводять до горіння тютюнових виробів та виникнення тютюнового диму;
bulletреклама тютюнових виробів - публічне розповсюдження зображення марок тютюнових виробів, або пов'язаних з ними графічних символів, а також назв та графічних символів підприємств або фірм, що займаються виробництвом тютюнових виробів, з метою популяризації марок тютюнових виробів; рекламою не вважається розповсюдження інформації про вартість та інші характеристики тютюнових виробів, спеціально призначеної для тих, хто займається продажем тютюнових виробів;
bulletінформація про тютюнові вироби - інформація про технічні характеристики окремих марок тютюнових виробів, такі як склад, наявність шкідливих складових та домішок, призначена для споживачів тютюнових виробів, яка розміщується виключно в місцях продажу таких виробів;
bulletмедичні попередження на упаковках тютюнових виробів - інформація про негативний вплив тютюнокуріння на здоров'я, яка розміщується на упаковках тютюнових виробів;
bulletзаохочення тютюнових виробів - публічна роздача тютюнових виробів або тютюнових аксесуарів, організація дегустації, заохочення покупців тютюнових виробів в вигляді конкурсів або інших заходів, а також інші форми заохочення людей до вживання тютюнових виробів;
bulletспонсорування - матеріальна підтримка, діяльність осіб або організацій, спрямована на популяризацію назв марок тютюнових виробів, або назв фірм, виробників тютюнових виробів.

Стаття 2. Основні напрямки захисту здоров'я від шкідливого впливу вживання тютюну

Захист здоров'я громадян України від шкідливого впливу вживання тютюну та тютюнових виробів здійснюється за допомогою медичних, економічних та політичних заходів, що охоплюють:

bulletохорону права тих, хто не палить, жити в середовищі, вільному від тютюнового диму;
bulletзміцнення здоров'я шляхом пропаганди здорового способу життя, вільного від будь-якого вживання тютюнових виробів;
bulletстворення економічних та правових умов, що сприяють зменшенню вживання тютюнових виробів;
bulletінформування про шкоду тютюнокуріння та рівні шкідливих складових тютюнових виробів шляхом розміщення відповідних даних на упаковці тютюнових виробів та в інформації про тютюнові вироби;
bulletлікування тютюнової залежності.

РОЗДІЛ ІІ
КОНТРОЛЬ НАД ТЮТЮНОМ

Стаття 3. Державна програма протидії вживанню тютюну

В Україні політика в області контролю над тютюном здійснюється за допомогою Державної програми протидії вживанню тютюну, яка розробляється та періодично оновлюється у відповідності з Конституцією України, Законами України, Міжнародними угодами України з цієї проблеми, а також з урахуванням документів ООН, ВООЗ та інших Міжнародних організацій. 

1. Державну програму протидії вживанню тютюну розробляє і затверджує Кабінет Міністрів України, та щорічно звітує Верховній Раді про хід її виконання.

2. Для фінансування Державної програми з Державного бюджету України виділяється кошти у розмірі 1% надходжень від акцизного податку на тютюнові вироби.

3. Центральні органи виконавчої влади в межах своє компетенції щорічно звітують Координаційній раді з контролю над тютюном при Кабінеті Міністрів України про реалізацію заходів Державної програми протидії вживанню тютюну.

Стаття 4. Захист здоров'я людей, які не курять

1. Для захисту здоров'я людей, які не курять, а також захисту оточуючого середовища, куріння забороняється:

bulletв закладах охорони здоров'я;
bulletв навчальних та в дитячих оздоровчих закладах;
bulletв громадському транспорті (включаючи транспорт для міжнародних сполучень).

2. Куріння також забороняється, за виключенням спеціально відведених для куріння місць:

bulletна робочих місцях;
bulletв закладах культури;
bulletв закритих спортивних спорудах;
bulletв приміщеннях об'єктів громадського харчування;
bulletв приміщеннях державних установ, де приймають відвідувачів.

3. Правила, що забезпечують захист тих, хто не курить, в приміщеннях закладів, установ, підприємств, незалежно від форм власності, організацій тощо регламентуються відповідними директивними документами міністерств, відомств, організацій, з урахуванням пунктів 1 та 2. 

4. Відповідальність за належне обладнання спеціально відведених для куріння місць, зазначених в п. 2 , якщо такі передбачені правилами, несе власник або орендар приміщення.

5. Місцеві органи влади мають право оголошувати зонами, вільними від куріння, будь-які місця в межах підвідомчої території на додаток до зазначених в п. 1 та 2.

Стаття 5. Продаж тютюнових виробів.

Забороняється продаж тютюнових виробів:

bulletособам, які не досягли 18 років;
bulletособами, яким не виповнилось 18 років;
bulletв навчальних закладах, закладах охорони здоров'я та прилеглих територіях, у місцях проведення спортивних змагань, в інших місцях, визначених місцевими органами виконавчої влади; 
bulletв торгових автоматах;
bulletна полицях самообслуговування;
bulletв упаковках менше 20 штук та поштучно.

Забороняється продаж товарів, що імітують тютюнові вироби (цукерки, авторучки тощо).
Забороняється продаж тютюнової сировини або тютюнової мішки в роздріб, або у будь-який інший спосіб кінцевим споживачам.
Забороняється виключення тютюнових виробів до армійських або інших пайків.

Стаття 6. Бездимні тютюнові вироби.

Виробництво та розповсюдження бездимних тютюнових виробів забороняється.

Стаття 7. Реклама тютюнових виробів.

1. Реклама та заохочення тютюнових виробів, тютюнових аксесуарів, а також виробів, що імітують тютюнові вироби, а також символів, пов'язаних з вживанням тютюну, забороняється:

bulletна телебаченні, радіо; 
bulletна плакатах та рекламних щитах;
bulletв друкованих виданнях, крім тих, що призначені для професіоналів торгівлі тютюновими виробами;
bulletв закладах охорони здоров'я, культури, освіти, спорту, а також інших громадських місцях; 
bulletв торгових закладах, крім тих, що призначені виключно для торгівлі тютюновими виробами та аксесуарами, за умови, що такої реклами не видно за межами приміщення торгового закладу.

2. Забороняється спонсорування спортивної, культурно-мистецької, освітньої, оздоровчої або суспільно-політичної діяльності з боку фірм, що займаються виробництвом та/або розповсюдженням тютюнових виробів. 

3. Забороняється пропонувати з метою заохочення до майбутньої покупки тютюнових виробів подарунок, товари, знижки ціни, повернення готівкою вартості покупки, або ж право брати участь в будь-якому змаганні, лотереї або грі покупцю тютюнових виробів або будь-якій особі, що представила будь-які докази такої покупки. 

Стаття 8. Інформація для споживачів на упаковках тютюнових виробів.

1. Кожна упаковка тютюнових виробів, що продається або пропонується для продажу в Україні, незалежно від місця їх виробництва, зокрема сигаретна пачка, має нести, одне з 8 медичних попереджень про шкоду тютюнокуріння для здоров'я (кожне з яких складається з основної рекомендації та роз'яснення до неї), тексти яких розробляються, затверджуються та регулярно (не менше 1 разу у 3 роки) змінюються Міністерством охорони здоров'я України. 
Ці попередження мають займати не менше 30% площі найбільших за розміром сторін пачки та відділятися від малюнку на пачці рамкою з товщиною ліній 3-4 мм того ж кольору, що і літери попередження. Текст має бути надруковано чіткими напівжирними літерами (шрифт типу "Аріал"), відцентровано і він має займати не менше 70% розміру попередження. Перша літера тексту має бути великою, а інші рядковими. На передній стороні пачки в верхній її частині світло-жовтими літерами на чорному фоні має бути надрукована основна рекомендація медичного попередження. В верхній частині задньої сторони пачки чорними літерами на білому фоні друкується роз'яснення до медичного попередження. Обидві частини медичного попередження мають друкуватися так, щоб вони не розривались при відкриванні пачки і навіть частково не перекривались акцизними марками, що наклеюються на пачки відповідно до існуючого Положення. 
Кожне з 8 медичних попереджень має бути надруковане не менш ніж на 10% пачок кожної марки, що випускаються окремою тютюновою фабрикою протягом року (або не менше 5% пачок кожної марки в товарній партії, що імпортується). При цьому в кожному блоці (10 пачок цигарок) має бути не більше двох пачок з однаковими медичними попередженнями.

2. Кожна упаковка тютюнових виробів, що продається або пропонується для продажу в Україні, незалежно від місця їх виробництва, зокрема сигаретна пачка, має нести інформацію про вміст у цих товарах шкідливих для здоров'я речовин, перелік яких визначається Головним Державним санітарним лікарем. 
Ця інформація друкується чіткими напівжирними чорними літерами на світло-жовтому фоні на 70% площі однієї з бокових сторін сигаретної пачки (так, щоб текст не розривався при відкриванні пачки і навіть частково не перекривався акцизною маркою). Текст має займати не менше 70% площі інформаційного повідомлення.
Інформація про рівень шкідливих для здоров'я речовин має бути засвідчена аналізом визначеної урядом лабораторії. 

3. Кожна упаковка тютюнових виробів, що продається або пропонується для продажу в Україні, незалежно від місця їх виробництва, зокрема сигаретна пачка, має нести інформацію про відповідність цих товарів державним стандартам, погодженим з Міністерством охорони здоров'я України. 

4. Аналогічним чином інформація, зазначена в п.1, п.2 та п.3 має розміщуватися на будь-яких упаковках будь-яких тютюнових продуктів: коробках для блоку (декілька пачок) сигарет, коробах для блоків сигаретних пачок, упаковках для сигар, тютюну для люльок та інших.

5. Забороняється використання термінів "з низьким вмістом смол", "легкі", "дуже легкі", "помірні" або аналогічних їм на упаковках тютюнових виробів для недопущення створення оманливого враження, що даний вид тютюнової продукції менш безпечний, ніж інші. 

Стаття 9. Лікування тютюнової залежності.

1. Лікування тютюнової залежності в державних закладах охорони здоров'я проводиться безкоштовно.

2. Держава створює систему, що стимулює працівників первинної медичної допомоги та інших працівників закладів охорони здоров'я надавати ефективну допомогу особам, що хочуть кинути курити.

Стаття 10. Інформація про склад тютюнових виробів.

1. Суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форми власності, які виробляють або імпортують тютюнові вироби, тютюнову сировину, тютюнову суміш надають, в установленому порядку до Міністерства охорони здоров'я інформацію про складові тютюнових виробів по формі, затвердженій Міністерством охорони здоров'я та погодженої уповноваженим органом в сфері регулювання виробництва та обігу алкоголю і тютюну.

2. Міністерство охорони здоров'я надає можливість всім споживачам тютюнових виробів ознайомитися з складом всіх інгредієнтів тютюнових виробів, забезпечивши, наскільки це можливо, в таємниці конкретну формулу виробу, яка може бути комерційною таємницею.

Стаття 11. Максимально допустимі рівні шкідливих для здоров'я речовин в тютюнових виробах.

Максимально допустимі рівні шкідливих для здоров'я речовин в тютюнових виробах затверджуються Головним Державним санітарним лікарем України. 

РОЗДІЛ ІІІ
КОНТРОЛЬ І ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ЦЬОГО ЗАКОНУ

Стаття 12. Органи контролю за тютюном

Контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи державної влади в межах компетенції, визначеної чинним законодавством.

Стаття 13. Відповідальність за порушення норм цього Закону

1. За порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі тютюновими виробами посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством. 
До суб'єктів підприємницької діяльності застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі: 
продажу тютюнових виробів всупереч статті 5 - 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
продажу тютюнових виробів без зазначених в статті 8 попереджень - 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
розповсюдження бездимних тютюнових виробів - 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
розповсюдження реклами тютюнових виробів, всупереч статті 7 - 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
несвоєчасне подання відомостей згідно статті 10 - 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
куріння в заборонених місцях несуть керівники установ, підприємств, організацій та громадяни (в тому числі іноземні), на яких може бути накладено штраф в розмірі від 1 до 5 неоподаткованих мінімумів доходів громадян.
До керівників закладів, організацій, установ, підприємств усіх форм власності застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів, у разі незабезпечення умов для захисту здоров'я від куріння - 5-10 неоподаткованих мінімумів доходів громадян. До окремих осіб, які порушують Закон - 1-3 неоподаткованих мінімумів доходів громадян.

2. Рішення про стягнення штрафів, передбачених частиною другою цієї статті, приймаються центральними органами державної влади та їх підрозділами в Автономній Республіці Крим, областях, районах, містах та районах у містах Києві і Севастополі у межах їх компетенції, визначеної чинним законодавством. 

3. У разі невиконання суб'єктом підприємницької діяльності рішення органів, зазначених у пункті 2 цієї статті, протягом 15 днів сума штрафу стягується в безспірному порядку державною податковою інспекцією за його місцезнаходженням. 

4. Рішення, дії або бездіяльність органів, які мають право контролю за реалізацією норм цього Закону, можуть бути оскаржені в судовому порядку

РОЗДІЛ ІV
ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ

Закон вводиться в дію з дня його опублікування за виключенням:
статті 3, що вводиться в дію через 6 місяців з дня опублікування закону; 
статті 7, що вводиться в дію через 6 місяців з дня опублікування закону;
статті 8, що вводиться в дію через 12 місяців з дня опублікування закону.

horizontal rule

http://adic-ukraine.narod.ru /coalition/

Hosted by uCoz